13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 28 574,- EUR Veľký interiér. 1944. Tempera na plátne, 134 x 185 cm. Stokholm 2002
24 090,- EUR Somnga ngaren bjnder Farväl. 1946. Tempera na kartóne, 152 x 122, 5 cm. Stokholm 2002
20 501,- EUR Pražská madona. 1938. Olej na plátne, 63, 5 x 47, 5 cm. Praha 2000
12 045,- EUR Leksaks dockan. 1943. Olej na plátne, 120 x 100 cm. Stokholm 2002
57 000,- € Kompozícia. 1950. Email na železnej platni. 78 x 230 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
47 135,36,- € Ateliér. 1937. Olej na plátne. 53 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
30 000,- € Bez názvu. 1978-81. Olej, tempera na plátne. 139,5 x 166 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
20 746,20,- € Žena pri klavíri. 1935. Olej na plátne. 59 x 80 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
Poradové číslo: | 60 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1930
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55 x 42 cm
Značené: Značené vpravo dole "Nemes" vzadu "Endre Nemes"
Popis:
Významná slovenská zbierka slovenského a zahraničného umenia. Získané priamo z rodiny autora (2007).
“PO KÚPELI”
je vzácnou ukážkou civilistickej, senzuálnej línie tvorby Endre Nemesa, inak ortodoxného metafyzika. Nemešov surrealizmus bol totiž od počiatku poznačený pečaťou rozpornosti, rozporom nesúmerateľnosti "umenia" a "života". Ani v jeho prípade však nešlo o to, aby sa aktuálna potreba novej obsahovosti riešila zavrhnutím modernity maliarskeho tvaru. Na rozdiel od väčšiny napríklad popieral kompromisné klišé tradičných maliarskych žánrov -- s výnimkou rokov štúdií a krátkej kubistickej epizódy, u neho celkom chýba klasická krajina, zátišie, portrét... Nepochybne i preto, že chcel zdôrazniť "umelosť", jedinečnosť vlastných výtvarných kompozícií. Išlo však aj o poradie dôležitosti, určenie pomeru medzi výpovednou mohutnosťou diela a jeho modernou štýlovou príslušnosťou. A v tejto veci -- oproti inak podobným snahám Šimerovej -- Nemeš programovo narúšal vyváženosť štruktúr maliarskeho obrazu: "ako" bolo pre neho čoraz menej dôležitejšie než "čo". Inak sa nedá vysvetliť priam závratná zmena, ktorá sa v jeho maliarstve udiala v krátkom období rozhrania rokov 1936--1937, predchádzajúcom vyvrcholeniu jeho ranej tvorby, predčasne uzvretej odchodom do emigrácie. Spomínali sme už východiská Nemešovho vývinu -- surrealistické akvarely podriadené výlučne intuícii, automatizmu maliarovho podvedomia. Len o čosi neskôr, v roku 1935 sa presadila i druhá, racionalizujúca línia Nemešových skusovaní. Bola tiež v zásade podriadená neokubistickému abstrahovaniu v "ploche" obrazu a dôsledne rešpektuje modernistickú znakovosť, uzavretosť kubizujúcich objemov a farebných plôch do súradníc kresebnej konštrukcie.
Zoznam diel autora: