13. November 2012, 19:00
Literatúra: Az 1923. Évi öszi tárlat katalógusa Poll Hugó és Glatz Oszkár Gyüjteményes Jávor Pál, Béli Vörös Ernö és Skuteczky Döme hagyatéki kiállításairól. Budapešť 1923.
Poradové číslo: | 21 |
Odhadovaná cena: | 90 000 – 100 000 € |
Konečná cena: | 52 000 € |
Rok: Okolo 1895-98
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 51 cm
Značené: Značené vpravo hore "Skutezky Dco"
Popis:
Súkromná zbierka v Maďarsku. Dielo bolo vystavované na jesennej výstave Mucsarnoku v roku 1923. Obraz bol pôvodne v zbierke barónky Schossberger Nándorné. Dielo bolo vystavené na výstave umeleckej pozostalosti D. Skutezkého v novembri a decembri 1923 v Budapešti v Mücsarnoku, čo dokladá štítok s katalógovým číslom 262 na zadnej strane obrazu. Z majetku barónky Schossbergerovej bol na tejto výstave prezentovaný aj ďalší Skutezkého obraz: Lekcia pre bábiku (kat. č. 266).
„DOMČEK Z KARÁT“
je maliarsky dokonalou exhibíciou žánrovej maľby Dominika Skutetzkeho. Bol priam ukážkový maliarsky extrovert. Jeho zdôrazňovanie nadsadeného obrazového svetla si nenárokovalo väčšiu platnosť, než ambíciu zachytiť, či lepšie -- maliarsky prerozprávať videné, v štylizovanej, efektnej forme zvýrazniť, pointovať optické prednosti námetu. Záľuba v detaile, epickosť, žoviálna rozvravenosť, priam poživačná príchylnosť k všednostiam života, ktorú preniesol z benátskeho obdobia i do slovenského ľudového a mestského žánru, je len málokedy spochybnená ponorom pod povrch javov. A práve toto Skutetzkeho ukotvenie v živote “takom aký sa javí” dodáva jeho žánru stredoeurópsky rozmer. Vo výtvarnom umení Horného Uhorska a v celom stredoeurópskom priestore sa totiž práve na prelome storočí uzavierali a vyjasňovali prevratné zmeny. V romantizujúcich, realistických i naturalistických podobách pomaly doznievala biedermeierovská epocha s jej pohodlím myšlienkovej nehybnosti, duchovnej priemernosti a stálosti meštiackeho života i umenia. Maliarsky biedermeier -- to nebol len tichý, intímny pôvab meštiackych interiérov, sentimentálnych žánrových obrázkov všedného života, poživačných gurmánskych zátiší. Odmietnutie heroizmu, patetiky, monumentality európskeho klasicizmu a empíru od počiatku zvestovalo oveľa viac -- individualistický, chcelo by sa napísať, že až prízemný vzťah Stredoeurópana k životu, politike, vlastnej histórii i umeniu. Najmä zo súdobej literatúry známe pocity chýbajúcej zjednocujúcej myšlienky, nedejinnosti, absencie veľkých príbehov historickej tradície, ale i mŕtvosti, nemennosti každodenného života monarchie, neboli extravagantným plodom frustrovaných duší kaviarenských intelektuálov. Boli zrkadlovým obrazom duchovnej neistoty rakúsko-uhorskej štátnej ideológie. Biedermeier vrcholiaci počas nacionalistických revolúcií polovice storočia bol len jedným z jej umeleckých prejavov, určite však najpríznačnejším. Filozofia života uctievajúca nadovšetko hodnoty a predstavy malého človeka však vo výtvarnom umení prežívala i naďalej, ibaže nadobúdala iné umelecké spôsoby vyjadrenia. Nastupujúci revoltujúci, pátosom nadčasových tém nesený romantizujúci realizmus, ale aj priamočiary verizmus courbetovského razenia, oneskorené vplyvy francúzskych maliarov barbizonského lesa, prorokov impresionistickej revolúcie -- všetky tieto aktuálne príklady európskeho umeleckého diania sa v papinovom hrnci stredoeurópskej kultúry prelomu storočí zvláštnym spôsobom miešali, prestupovali a často i menili vo svoj protiklad. Modernistická revolúcia mala preto v tomto regióne skôr povahu kompromisnej evolúcie v duchu onoho Haškovho povestného "pokroku v medziach zákona".
Zoznam diel autora: