13. November 2012, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 95 872,- EUR Portrét džentlmena. Olej na plátne. 56 x 44 cm. New York 2008
40 518,- EUR Portrét muža v šarlátovom plášti. Olej na plátne. 116 x 88 cm. Londýn 2002
40 000,- EUR Portrét chlapca. Olej na drevo. 104,5 x 74,5 cm. Paríž 2011
27 746,- EUR Psia svorka. Olej na plátne. 102,5 x 145,5 cm. New York 1986
25 626,- EUR Portrét Cosima de Medici. Olej na plátne. 67 x 50,5 cm. Londýn 2004
15 000,- EUR Portrét mladej Vittorie della Rovera. Olej na plátne. 46,5 x 37,7 cm. Florencia 2011
Biografia: Justus Sustermans sa narodil v Antwerpách 28. 9. 1597 a zomrel vo Florencii 23. 4. 1681. Študoval u Willema de Vosa, v 1609 sa stal jeho asistentom, neskôr sa učil u Fransa Pourbusa ml., s ktorým aj spolupracoval. 1616 cestuje do Paríža a v roku 1620 (1619?) odchádza do
Florencie na pozvanie toskánskeho veľkovojvodu Cosima II. di Medici, kde sa ďalej výtvarne vzdeláva s Velazquezom, Il Guernicom a Pierrom Mignardom). Vo Florencii sa oboznamoval s dielami starých majstov, zvlášť na neho zapôsobilo benátske maliarstvo. Bol dvorným maliarom Mediciovcov až do svojej smrti, na svojich plátnach zachytil tri generácie rodu. Ako uznávaný maliar mal aj svojich učňov. Jeho diela a diela vznikajúce v jeho štýle sa nachádzajú v najvýznamnejších svetových galériách, predovšetkým však vo Florencii v Galerii degli Ufizzi a v Palazzo Pitti, tiež však v Kunsthistorisches Museu vo Viedni či
Londýnskej národnej galérii.
Literatúra: III. Ferdinánd mint magyar király (Justus Sustermans ismeretlen műve az egykori Leganés gyűjteményből) In: Annales (Művészettörténeti tanulmányok Mojzer Miklós hatvanadik születésnapjára) eds. Buzási Enikő-Jávor Anna-Mikó Árpád-Takács Imre. 1991. 149–158.
Sustermans: Sessant'anni alla corte dei Medici (katalóg výstavy). Florencia, Palazzo Pitti, 1983
Poradové číslo: | 23 |
Odhadovaná cena: | 13 000 – 15 000 € |
Konečná cena: | 13 000 € |
Rok: Po 1623
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 96 x 79 cm
Značené: Neznačené
Popis:
Slovenská súkromná zbierka. Vpravo na boku fragment nápisu, pravdepodobne s informáciou o portrétovanom. Dielo bolo predkladané 6. 12. 2011 v Stockholm Auktionsverket, Štokholm, č. kat. 2084. K dielu vypracoval posudok Stéphane Pinta z Cabinet Turquin v Paríži.
„PORTRÉT COSIMA II. MEDICI, VEĽKOVOJVODU TOSKÁNSKEHO“
môžeme považovať za zberateľskú zvláštnosť hneď z niekoľkých dôvodov. Portrétov slávnych historických osobností sa u nás vyskytuje pomerne málo (ako v štátnych tak aj v súkromných zbierkach) a ešte menej takých, o ktorých vieme kým boli vytvorené, resp. v akej dieľni vznikli. Justus Sustermans patril vo svojej dobe medzi najvyhľadávanejších a najlepších portrétistov. Pracoval predovšetkým pre Mediciovcov vo Florencii, no činný bol aj v Insbrucku, vo Viedni a v Ríme. Bol zamestnávaný najrôznejšími objednávkami, ktoré pochopiteľne delegoval aj na svojich žiakov a pomocníkov. Toto platilo predovšetkým v prípade portrétov hlavy rodiny a štátu – toskánskeho veľkovojvodu, ktorého portrét bol nutnou výbavou každého úradu či portrétnej galérie tej doby. Sustermans, ako dvorný maliar začal pôsobiť vo Florencii za vlády Cosima II. (1590-1621) a pôsobil aj na dvore jeho syna Ferdinanda II. (1610-1670), ktorého sprevádzal prakticky celým jeho životom. Predkladaný portrét je redukciou portrétu Cosima II. s maltézskym krížom na plášti (dnes Ufizzi/Palazzo Pitti?), namaľovaný zrejme po smrti portrétovaného medzi rokmi 1622-1623. Aj napriek skromnejšej kompozícii, kedy maliar vynechal majstrom zachytené atribúty veľkovojvodu, sú na maľbe pozoruhodné detaily, ktorým sa podrobne venoval. Majstrovsky je zachytené okružie i honosný vyšívaný odev zobrazeného, demonštrujúc tak jeho významné postavenie. Na druhej strane, absencia symbolov moci, robí z oficiálneho strohého portrétu takmer ležérnu podobizeň muža s prívetivým úsmevom, venujúceho sa podpore vedy a novým výdobytkom techniky. Je všeobecne známe, že Cosimo II. Medici bol patrónom vynálezcov, medzi nimi aj Galiea Galileiho. Cosimo II. bol posledným z rodu, ktorý sa súkromne venoval bankovníctvu. Podnikanie vo finančníctve opustil po svojom nástupe na trón v roku 1609, z presvedčenia, že takáto činnosť nie je hodná vládcu a môže kaziť dobré meno jeho krajiny.
Zoznam diel autora: