04. December 2012, 17:00
Poradové číslo: | 269 |
Vyvolávacia cena: | 650 € |
Konečná cena: | 650 € |
Rok: 1986
Technika: Digitálna grafika na papieri, 2/10
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 64 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Mlynárčik 1986"
Popis: Podľa spomienok Alexa Mlynárčika: „... hľadal som vždy svoju cestu. ... Prvý môj obraz bol – stena s nápisom. Je to ľudské posolstvo. … No a v Paríži som v roku 1966 uskutočnil prvú výstavu, kde som ponúkol návštevníkom tvorivú spoluúčasť - inštalované obrazy, objekty, mohli popísať odkazmi, nápismi, poznámkami, čímkoľvek; inými slovami, zanechávali na týchto artefaktoch svoje posolstvá. To bol prvý krok k tomu, čo nasledovalo celé roky a čo kvalifikujem ako spolutvorivú účasť diváka na tvorbe. Alex Mlynárčik patrí k vedúcim osobnostiam slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Ako jeden z mála umelcov socialistického Slovenska svojim programom, ktorý prekonal hranice umeleckých mýtov doby, zasiahol aj do vývoja západoeurópskeho umenia. Sám sa snažil o emancipáciu domácej výtvarnej scény so „západnou“: „...nemožno povedať, že som ja, Ty, iní, nebežali beh, nemožno povedať, že umenie na Slovensku nenieslo oheň.“ V optike svojich akcií, ku ktorým systematicky prizýval aj priateľov, proklamoval nevyhnutnosť medzinárodného bratstva, umeleckého „team-worku“. Mlynárčikova tvorba, ktorú chápal aj ako prostriedok a výsledok kolektívnej komunikácie, zasahuje významy všednej každodennej skúsenosti, obracia sa k individuálnemu i kolektívnemu zážitku, nebráni sa apropriácii, interpretácii či diváckemu dotvoreniu diela. V týchto intenciách sa stal kľúčovou osobnosťou domáceho akčného umenia 60. a začiatku 70. rokov. Po cykle Permanentných manifestácií – akýchsi interaktívnych environmentov, vyzývajúcich verejnosť k spolutvorbe, realizovaných medzi Bratislavou a Parížom, sa najväčším Mlynárčikovým prínosom k akcii stávajú viaceré ním (spolu)organizované akcie-slávnosti. Mlynárčik v nich vystupuje len ako iniciátor, „manager“, pričom spolutvorcom je náhoda, spontánnosť a živelnosť kolektívnej hry, do ktorej sa zapájajú tak kolegovia-výtvarníci ako ľudia z vonku (napr. Festival snehu, 1970; Deň radosti. Keby všetky vlaky sveta, 1971, či Evina svadba, 1972).
Zoznam diel autora: