04. December 2012, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 44 000,- € Čakáreň. 1980. Olej na plátne. 135 x 120 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
38 000,- € V izbe. 1975. Olej na plátne. 122 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
14 800,- € Dedina. 1970. Olej na plátne, 71 x 96 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
14 100,- € Objatie. 1987. Olej na plátne. 100 x 80 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
10 788,02,- € Rozhovor. 1969. Olej na plátne. 105 x 145 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
Biografia: Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950-1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990-95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí.
Literatúra: Matuštík, R. : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3; Kol. autorov: Milan Paštéka. Levice 2001.
Poradové číslo: | 286A |
Vyvolávacia cena: | 25 000 € |
Konečná cena: | 42 000 € |
Rok: Okolo 1973 - 74
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 71 x 91 cm
Značené: vľavo dole "Paštéka"
Popis:
„Sediaca (Na červenej stoličke)“
je príznačným dielom Milana Paštéku z polovice 70. rokov. Paštékove obrazové stretnutia ľudí v bezútešných interiéroch, v intimite Rodín, Dvojíc, Hostí, či anonymite Čakární sú ovládané atmosférou záhadnej nemožnosti ľudskej komunikácie. Táto myšlienka je vyjadrená klaustrofobickým, geometricky rozvinutým priestorom, zdôraznením hmotnosti ľudských torz, ich orgánov hmatu a dotyku – teda všetkým čo vytvára možnosti vzájomných kontaktov. Podľa Zuzany Bartošovej: „... jeho predchádzajúce práce boli introvertné a tlmočili subjektívne existenciálne pocity – Odkiaľ prichádzajú veľké, pokojnejšie maľované tvary prudko gestikulujúcich postáv vo viacfigurálnych kompozíciách? Paštékove plátna zaplnili vzájomne komunikujúci extroverti, ktorých grotesknosť násobí mierka niektorých častí tela – nikdy nie hlavy. Práca inšpirovaná Kráľom UBU upozornila Milana Paštéku na dôležitosť a zároveň i absurditu spoločenskej dimenzie individuálneho ľudského života: postavy na obrazoch majú niektoré časti tela poznačené patafyzickými znakmi. Konkretizuje sa prostredie, v ktorom sa pohybujú: mení sa na ohraničený interiér s motívom stola a stoličky. Aktéri vystúpili zo svojho súkromia, sú v spoločnosti, realizujú sa vo vzájomných stretnutiach, rozhovormi i čakaním na niekoho, kto neprichádza. Nielen Jarry, alej aj Beckett, Ionesco, Sartre, Mrožek, Havel, Karvaš a ďalší autori, ktorí riešili vzťah jednotlivca a spoločnosti v absurdnej alebo drásavo naliehavej rovine, boli vtedy na programe dňa ...“.
Zoznam diel autora: