19. Marec 2013, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 12 281,75,- € Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
7 468,63,- € Na pláži. Okolo 1931. Tempera, gvaš na papieri. 18,5 x 22,5 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
6 400,- € Žena s kvetinou. Okolo 1937-38. Gvaš, tempera na papieri. 19 x 13 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
4 647,15,- € Madona s dieťaťom. 1936-38. Tempera na papieri. 22 x 12,5 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
3 983,27,- € Matka. 1935-36. Tuš, akvarel, tempera na papieri. 17 x 12 cm. (63. jarná aukcia, 28.3. 2006)
3 900,- € Hlava ženy s kvetmi. Okolo 1937 – 38. Akvarel, tuš na papieri. 20 x 14 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
3 200,- € Smútok. Okolo 1936 – 38. 16 x 12 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
3 100,- € Dievča s podopretou hlavou. Okolo 1935 - 36 . Akvarel, tempera na papieri, 24 x 20 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
2 987,45,- € Kytica. Okolo 1935. Akvarel na papieri. 30 x 50 cm. (3. jesenná aukcia, 25. 9. 1997)
2 500,- € Krajčírky. Okolo 1930-32. Akvarel, tuš na papieri. 18, 5 x 12, 5 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
2 400,- € Češúci sa akt. Okolo 1930-35. Akvarel, lavírovaný tuš, pero na papieri. 23 x 16 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
Biografia: Narodil sa 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914--1916 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi). V tom čase kresbové ilustrácie do časopisu HÁRMAN (1919), ilustrácie k Dobšinského Prostonárodným slovenským rozprávkam, ktoré vychádzali začiatkom dvadsiatych rokov, sedem grafických listov pre úvodné číslo ľavicového časopisu DAV (1924) a litografický cyklus Láska v meste (1924) vyznačené štýlovým vývinom po línii secesia -- expresionizmus, rámcovaný budapeštianskym očarením secesnou rytmikou kresby Klingera, poznaním Hodlerovho symbolizmu a dovŕšený pražským stotožnením sa s melanchóliou Muncha i expresívnej kritickosti nemeckej novej vecnosti. V duchu súdobej sociálnej maľby Čapka, Kremličku, Zrzavého sa mení Galandova tvrdá, ešte v podstate naturalistická modelácia na kresbovú striedmosť, zúženú farebnosť a prísnu objemovú štylizáciu. 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923--1927 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1916--1922 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1930--1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu. V tom čase lyrické variácie Picassovho neoklasicizmu, najmä v cykle aktov kúpajúcich a česajúcich sa žien i v tradičnej téme materstva Galanda pritom zachovával elementárnu kubistickú reč: obraz prestáva byť priehľadom do priestoru, síce vždy imaginatívneho, ale predsa opakujúceho našu každodennú skúsenosť. Zároveň však neoklasicizujúci figurálny prvok opätovne sprítomňuje ilúziu trojdimenzionálnej reality. V porovnaní s inými, časovo súbežnými Galandovými dielami (najmä obrazovou sériou Zbojníci, 1932 - 1934), štýlová retardácia "ružovej periódy" má svoje hlbšie príčiny a významné následky. Monochrómmny akcent na objemovosť, zdôraznenie figúry celkom ovládajúcej priestor obrazu, získava týmto Galandovým dielam dovtedy v našom maliarstve netušené a neznáme hodnoty. 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach.
Literatúra: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995.
Poradové číslo: | 125 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 7 500 € |
Rok: 1938
Technika: Gvaš, akvarel, kombinácia techník na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 20 x 16 cm
Značené: Značené vľavo dole "G"
Popis:
„CHLIEB NÁŠ KAŽDODENNÝ...“ je typickou prácou záveru diela Mikuláša Galandu. Nečakaná obroda výtvarnej aktivity okolo roku 1936, zhmotnená v stovkách kresieb a gvašov naznačovala, že Galandov talent skrýval v sebe ešte viaceré možnosti. Jeho nevesty, slovenské dievčatá a madony sa štýlovo opäť odvolávali na postkubistickú syntézu Picassa, priniesli prudký vpád dovtedy prakticky neznámeho maliarskeho pôžitkárstva. Štetcový ťah sa v Galandovej tvorbe azda prvý raz oslobodil zo zväzujúcej, anonymnej rukopisnej striedmosti a vopred špekulatívne stanovenej zdržanlivej kompozície obrazu. Pribúdali, ba prevažovali nezámerne, intuitívne rozvíjané ornamentálne prvky. Štylistické zovšeobecnenie ustúpilo jedinečnosti vyjadrenia okamžitého citového zážitku, ale aj pre Galandu nebývalému, otvorenému stotožneniu sa s ľudovou témou (Matka s dieťaťom na kvetinovom pozadí, 1937; Nevesta, 1937--1938; Žena s vtáčikom, 1937--1938; Zamyslená, 1937--1938; Matka s dieťaťom pri makovici, 1938; Plačúca, 1938; Matkino objatie, 1938; Nevesta, 1938). Ikonografia krojovaných kvázi portrétov žien, ich viditeľná metaforickosť by mohla viesť k domnienke, že sa Galanda v týchto dielach ocitol na začiatku -- pre našich národných modernistov takej príznačnej -- formulácie osobného príspevku k tradičnému, nečasovému diskurzu našej novodobej maľby. Na druhej strane je rovnako dobre možné, že výnimočnosť týchto záverečných Galandových diel je daná viac-menej len obyčajným faktom ich základnej kresbovej povahy, ktorá sa len v ojedinelých prípadoch dočkala ustálenia v maliarskej realizácii. Otázku, či Galandove vzopätie posledných dvoch rokov tvorby bolo uzavretím, dopovedaním predchádzajúceho alebo otvorením celkom novej výtvarnej a duchovnej problematiky, už nikdo nevyrieši. Mrazivý fakt umelcovej predčasnej smrti roku 1938 robí všetky tieto úvahy nadbytočnými.
Zoznam diel autora: