19. Marec 2013, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 108 000,- € Deti. 1946-47. Olej na plátne. 96,5 x 119 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 04.12.2012)
102 000,- € Uspávanka v poli. 1935. Olej na plátne. 97 x 113,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
32 000,- € V jeseni. 1943. Olej na plátne. 66 x 93 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
32 000,- € S obedom. (Zuzka Mudroňová). 1932. Olej na plátne. 84 x 93 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
30 000,- € Važtiansky kosec. 1931. Olej na plátne. 79 x 100 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
Biografia: Narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 14 |
Vyvolávacia cena: | 26 000 € |
Konečná cena: | 27 000 € |
Rok: 1932
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 60 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála 32".
Popis:
Na zadnej strane obrazu autorský štítok písaný rukou autora. „NA LÚKE“ je špičkové dielo Jana Hálu. Námetovo a štýlovo odkazuje k inému známemu dielu maliara. Už v roku 1923 – teda na úplnom začiatku važeckého obdobia – maľuje Hála sugestívny obraz Starý Paľoško Čupka, v mnohom odlišný od maliarovej súvekej tvorby, vyznačujúcej sa akýmsi národopisným, dokumentaristickým nadhľadom, umožňujúcim predvádzať efekty štylistického pokusníctva, výtvarnej hravosti. Starý Paľoško Čupka je z iného rodu: „… v izbe neporiadok, pusto, na bidle pod trangárom visí zaprášený širák, na stole v kúte medzi oblokmi otvorená stará Biblia. Čital, čítal, ale staroba ho už len do postele ťahá. Leží tu a len vycivená tvár matne svieti z tmavých perín, bezzubé čeľuste sa slabo pohybujú. To isté z Biblie opakuje, čo práve pred chvíľou bol čítal: o kráľovi Nabuchodonozorovi a jeho ženách… tak dožíva starec osamote zbytok svojich dní – sám so starou Bibliou. Po dedine fašiangy sa krátia, muziky hrajú, ostatky sa oslavujú, tu tiež ostatky života sa tratia a nič z toho života sa už nevráti… Len samota a Biblia ostala zo všetkého…“ Starý Paloško Čupka je predpoveďou neskorších významových postupov, ktoré sa práve po roku 1931 stanú určujúcimi. To už nie je podobizňa konkrétneho človeka, zachytenie okamžitej situácie, ale archetyp, tematizácia mýtu slovenského človeka a života. Stačí porovnať tento obraz s jeho oveľa neskorším ikonografickým pendantom – Starkým v perinách (1931). V tomto, už spomínanom vrcholnom diele dekoratívnej periódy nejde Hálovi o nič viac než o riešenie istého výtvarného problému. Dokonca sa z neho dajú vyčítať aj prvky pitoresknosti a ironizácie – teda manifestačného odstupu. Obraz Starý Paloško Čupka je naproti tomu priam nabitý osobným vcítením, subjektívnym výtvarným zaujatím. Významový obsah jeho štýlovej reči je dotovaný akcentmi tmavej farebnosti, melancholickej zelenej a odtieňmi okrojovej, aby sa tak zvestovala neprístupnosť, tajomnosť zobrazovaného. „Reflektorové“ nasvietenie výjavu už len dotvára jeho mýtotvorný, inotajný význam: patriarchálny starec je bytosťou z „iného sveta“, zo sveta, ktorý už beznádejne patrí minulosti.
Zoznam diel autora: