19. Marec 2013, 17:00
Biografia: Narodil sa 15. 12. 1887 v Högyészy v Maďarsku, zomrel 6. 11. 1946 v Trenčíne. 1905-9 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo). 1910 dostal štipendium od spolku výtvarných umelcov Muvésház. 1911 krátky pobyt v umeleckej kolónii v Nagybányi. Od 1911 žil trvalo v Michalovciach, v tom istom roku krátky pobyt v maliarskej kolónii v Nagybányi. Do roku 1919 učiteľ, potom výtvarník v slobodnom povolaní. 1913 študijná cesta do Talianska (Benátky a okolie). 1931 sa presťahoval do vily v Hrádku neďaleko Michaloviec, ktorú mu zdarma prenajal obdivovateľ jeho tvorby gróf Sztáray. 1942 mozgová príhoda, po ktorej ľavostranne ochrnul. 1944 evakuoval do Bratislavy, po roku 1945 žil v Trenčíne. Člen Kunstvereinu a Jednoty výtvarných umelcov Slovenska.
Literatúra: Vízdalová-Haščáková, G.: Teodor Jozef Mousson, Košice 1979; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997. Kol. autorov: Jozef T. Mousson. Michalovce 2012.
Poradové číslo: | 89 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 7 000 € |
Rok: 1917
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 47 cm
Značené: Značené vľavo hore "Mousson J. Tiv. 1917"
Popis:
Dielo bolo získané na aukcii pražskej siene Meissner - Neumann roku 2008. Pôvodne pochádzalo z kolekcie asi 20 diel, ktoré okolo roku 1921 predávala v Prahe prvá manželka J. T. Moussona. „ORÁČ“ je zberateľsky vzácnym príkladom ranej tvorby Jozefa Teodora Moussona. Tento maliar z pomaďarčenej rodiny francúzskeho pôvodu a pôsobiaci trvale od roku 1911 v Michalovciach, sa sústredil na efektné rozprávačstvo obrazov mestských trhov, zvykoslovných scén i pracovných žánrových motívov. ). Mousson bol ďalším z našich nasledovníkov plenérizmu prvej generácie maliarov kolónie v Nagybányi, kde bol na krátkom pobyte roku 1911. Jeho farebne tlmený, pochmúrny, sociálnymi prízvukmi podmienený žáner s prevahou hnedastých a sivastých tónov sa v tom čase obohacuje svietivými farebnými akordmi. Postupom času si vytvoril autorsky príznakovú kompozičnú manieru s centrálne umiestnenou skupinou krojovaných ženských postáv v pohľade od chrbta (Trh v Michalovciach, okolo 1910; Námestie v Michalovciach s povozmi, 1915; Ulica v zime, 1917; Novembrový trh, 1917; Trh pod veľkým šiatrom, 1920; Na trhu v zime, 1922; Na trhu pred kostolom, okolo 1925). Moussonova maľba vrcholí až v závere dvadsiatych a v polovici tridsiatych rokov v nezameniteľnom súzvuku temperamentného rukopisu a dekoratívnych, niekedy až agresívnych farebných senzácií, čerpaných z bohatstva zemplínskeho folklóru, ktorého sa stal etnograficky síce dôsledným, ale navýsosť maliarskym monografistom.
Zoznam diel autora: