19. Marec 2013, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 100,- € Pútnik. 1974. Pastel na papieri. 62 x 44 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
995,82,- € Bačovský motív. 2001. Olej na preglejke. 50 x 65 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12.
2003)
929,43,- € Družba. 1989. Olej na sololite. 59 x 84 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
730,27,- € Noblesná dáma. 1998-2001. Olej na preglejke. 56 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
750,- € Hlava v červenej helme. 1973. Pastel, kombinácia techník na kartóne. 44 x 62 cm. (103. aukcia súčasného umenia , 24.04.2012)
730,27,- € Bohyňa. Okolo 1975. Bronz. Výška 28 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
650,- € Veľkomoravský bojovník. 1974. Pastel na kartóne. 44 x 61 cm. Značené vpravo dole "AR 74". (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
Biografia: Andrej Rudavský sa narodil 23. 11. 1933 v Posade Hornej (Poľsko). V rokoch 1950–54 študoval na SŠUP v Bratislave (L. Korkoš, A. Drexler). 1954–60 štúdium na VŠUP V Prahe (prof. J. Wagner, prof. J. Kavan). V 60. rokoch člen Skupiny Mikuláša Galandu.. Venuje sa soche a plastike. Charakteristické formy jeho tvorby vychádzajú z tvaroslovia ľudovej architektúry (zvoničky, božie muky). Využíva tradičné materiály ako drevo, šindel, kov. Vystavoval v Bratislave (1962,1963, 1964, 1969, 1994). Zúčastnil sa medzinárodných sympózií vo Vyšných Ružbachoch (1965), v St. Margarethen (Rakúsko, 1966).
Literatúra: Kol.: Slovník súčasného slovenského umenia, Bratislava, 1967, Šefčáková,E.: Moderná slovenská kresba, Bratislava, 1967, Matuštík, R. a kol.: Nové slovenské výtvarné umenie, Bratislava, 1969.
Poradové číslo: | 234 |
Vyvolávacia cena: | 600 € |
Konečná cena: | 600 € |
Rok: 1974
Technika: Pastel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 61 cm
Značené: Značené vpravo dole "AR 74"
Popis:
„VEĽKOMORAVSKÝ BOJOVNÍK“ je námetovo príznačná práca Andreja Rudovavského. Podľa Kataríny Bajcurovej: ...“Rudavského dielo vyrástlo zo syntézy modernej sochárskej senzibility s bohatstvom archaickej a rustikálnej tradície Slovenska. Prehodnotením moderných sochárskych postupov asambláže, nájdeného objektu, tradičných foriem a materiálov ľudového umenia a architektúry sa Rudavskému podarilo jasne a aktuálne vyjadriť genius loci, mýtus slovenskej krajiny. V monumentálnych zostavách svojich sôch čerpá inšpiráciu z duchovnej podstaty existencie národného spoločenstva, z pohanských a kresťanských prameňov jeho tisícročného bytia. V ranej tvorbe experimentoval v okruhu Konfrontácií so štruktúrami a nájdenými súčiastkami, hlavne železného odpadu, z ktorých vytváral asambláže (Schránka, 1962; Prometheus, 1962-64; Mechanizmus X, 1966). Vedomé archaicko-mýtické konotácie sochárskeho programu priviedli Rudavského ku galandovcom. Okolo polovice 60. rokov pre seba objavil obraznú a kompozičnú ideu – tvar prepájajúci architektonickú a figurálnu predmetnosť, ktorý sa stal cieľom jeho úvah. Umožnil mu vytvárať sochy, kompozičné (božie muky, zvoničky kaplnky) a materiálové (využitie štiepaných šindľov) ponášky na ľudové stavby (Kaplnka pre Laluhu, Nedeľná ozvena, Kyvadlová plastika, 1968; Slncová brána, 1980; Slncový voz, 1993), figúry – kaplnky realizované v rozmanitých materiáloch (kov, kameň, drevo) i názorových polohách. Raz zdôrazňoval ich konštruktívnu skladbu, formálnu striedmosť (Kaplnka, 1969; Nerezová kaplnka, 1970), inokedy temer nekontrolovateľný rast a tvarové bujnenie (Pribinovo posolstvo, 1965; Tatranská rapsódia, 1965-1966; Postava z Pienin, 1966-1994; Pieta Slovenska, 1969-1991; Pieninské pastorále, 1971-1993). V jeho tvorbe sa od 60. rokov objavuje motív hlavy (Pútnik, 1966), neskôr obohatený o dekoratívne, lyrické a senzitívne tóny (Interpretácia lúčnej princeznej, 1967-1987, Pastierka z Karpát, 1970-1994, Pastierka, 1972-1994) aj motív archetypológie kameňa, menhiru, stély (Veľkomoravský kameň, 1975; Stôl, 1976; Malá katedrála, 1990-1991, Larvik)...“.
Zoznam diel autora: