19. Marec 2013, 17:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 3 600,- € Melanchólia . 1979. Olej na kartóne. 34 x 24 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
3 400,- € Zadumaná. 1986. Olej na kartóne. 35 x 25 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
2 100,- € Blažena. 1970. Pastel na papieri. 40 x 30 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
1 759,28,- € Dievča s vrkočom. 1982. Olej na preglejke. 27 x 20 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
1 700,- € Odmietanie. Okolo 1960. Pastel na papieri. 43 x 26 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
1 350,- € Melanchólia. 1979. Olej na kartóne. 34 x 24 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
Biografia: Narodila sa 1919 v Prešove. Študovala na UP v Budapešti (1934 – 1939) a v tamojšej súkromnej škole K. Koffána. Vystavovala v Bratislave (1961, 1965), v Budapešti (1965) a v Prešove (1966). Jej prvé kroky usmerňoval občasnými korekciami Aurel Ballo. V rokoch 1934-38 navštevovala Umelecko-priemyselnú školu v Budapešti, po návrate do Prešova sa zoznamuje s olejomaľbou v ateliéri Mikuláša Jordána. V r. 1941-43 opäť v Budapešti na Umelecko-priemyselnej škole navštevuje grafické oddelenie a súkromnú školu K. Koffána. V roku l946 sa vydala za kolegu Júliusa Nemčíka. V roku 1954 sa presťahovali z Košíc do Bratislavy, kde 24.11.1990 zomrela.
Literatúra: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967. Srnenská, D.: Edita Spannerová. Bratislava 1979.
Poradové číslo: | 35 |
Vyvolávacia cena: | 2 800 € |
Konečná cena: | 3 200 € |
Rok: 1977
Technika: Olej na lepenke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 24 cm
Značené: Značené vpravo dole "Spannerová 1977"
Popis:
„DIEVČA“ je galerijným dielom Edity Spannerovej. Táto maliarka „... patrí nesporne k výrazným osobnostiam slovenského maliarstva 20.storočia. Jej dielo sa vyznačuje osobitým formovým, výrazovým a obsahovým naplnením, osobitým poetizujúcim videním reálneho sveta. Nachádzame v ňom celé epické deje, i epigramy životných, citových skúseností vo významovo filozofickom zmysle. Bez patetických gest i bez sentimentality, v úspornej skratke obsiahne celý život ženy či ľudstva v jeho rozporuplnosti a pomocou jednoduchého symbolu, náznaku či metafory vyjadruje dilemu ľudského šťastia, zmyslu života a jeho naplnenia. Ako viacerí odborníci, ktorí sa venovali Spannerovej tvorbe v rôznych etapách jej vývoja, konštatovali, už v 40-tych rokoch bola jednou z mála žien schopných vo vtedajšej situácii vyjsť s vlastným výtvarným programom (Ľ.Peterajová) a už vtedy aj v kontexte poetizujúcich, surrealistických a lyrizujúcich tendencií, v kontexte poeticko-literárnych metafor má jej tvorba znaky svojskej a osobitej slohovosti. Často sa tiež pripomínajú ako prvotné opory jej slohu talianski stredovekí primitivisti, Botticelli, českí moderní poetisti - Procházka, Zrzavý, Kremlička, ale aj jedna etapa tvorby jej manžela. Možno však konštatovať, že si veľmi skoro vytvorila svojskú, spannerovskú štylizáciu, ktorá má imaginatívne kontexty a vyznenie. Jej nežné, citové a citlivé ženské postavy s charakteristickými tmavými očnými otvormi do duše, sú nositeľkami radosti, trpkosti, smútku, bolesti, pokory, odhodlania... Jednoduchým motívom samostatnej ľudskej postavy, dvojice, skupinky postáv dokáže preklenúť oblúk od mladej zaľúbenosti, cez radosť z materstva, naplnenia ženstva po osamelosť a životnú múdrosť. Obľúbený motív stromu je tiež nositeľom viacerých významov, paralelou ľudského života, jeho kolobehu a symbolom životnej energie, motív zátišia významovým posunom k vyjadreniu zložitosti, rozporuplnosti a nejednoznačnosti ľudského údelu a ľudskej životnej skúsenosti...“. (Marta Hrebíčková).
Zoznam diel autora: