23. Apríl 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 15 000,- € Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
8 000,- € Sediaci ženský akt. 1962. Olej na plátne. 74 x 35 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
7 634,60,- € Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
6 140,87,- € Oltár budúcnosti. 1965. Kombinovaná technika. 100 x 97 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
6 000,- € Modrý objekt II.. 1966-67. Kov,polychrómia,výška 58cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Samostatne výstavoval (výber): 1958 - Obrazy — Grafiky, Kultúrny dom, Bánovce nad Bebravou; 1967 - Stano Filko. Obydlí současnosti a skutečnosti, Galerie na Karlovom námestí, Praha;. Grafika, Galérie Václava Špály, Praha; 1969 - Stanislav Filko. Environnement Universel; 1984 - Stano Filko. Exhibit of Painting, North Arlinghton Public Library, North Arlinghton, New Jersey; 1986 - FYLKO Special Exhibit of Recent Work 1983-1985, P. S. l -The Inutitut for Art and Urban Resources, Long Island City, NewYork;1987 - Stano Fylko,The Donnell Library Center, NewYork City; 1993 - Stano Filko - Výber z diela. I. Červená energia (cyklus Sondy), Slovenská národná galéria, Bratislava;1994 - Výber z troch energií, Mánes, Praha - Výber z tvorby (Červená biologická energia, 3. dimenzia, Modrá kozmologická energia, 4. dimenzia, Biela metafyzická energia, 5. dimenzia), SNG, zámok Zvolen;1995 - Piata dimenzia, Galéria Cypriána Majerníka, Bratislava; 2001 - Stanislav Filko. Šeherezáda - Žena - Venuša, Galéria Slovenská sporiteľňa, Banská Bystrica; 2008 Triáda – piata – štvrtá – (dimenzia), Slovenský inštitút, Praha; Filkova archa a oltáre súčasnosti, GHMB, Bratislava; 2011 - Mapy ženy rakety, galéria Linea, Bratislava.
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Stano Filko II. 1965–69. Bratislava. 1971.; Grzonka, P.(Dušan Brozman): Stano Filko. Arbor vitae, Praha 2005.
Poradové číslo: | 85 |
Odhadovaná cena: | 10 000 – 15 000 EUR |
Konečná cena: | 15 700 € |
Rok: 1962
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 91 x 110 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Filko 1962"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„ZBOJNÍCI“ sú galerijným dielom ranej maliarskej tvorby Stana Filka. Umelca, ktorý nepretržite, od polovice šesťdesiatych rokov, kedy vstúpil na výtvarnú scénu, až po dnešok, patrí medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény a je neprehliadnuteľný aj v širšom medzinárodnom kontexte: "... o máloktorom slovenskom umelcovi možno povedať, že je "žijúcou legendou", tvorcom, ktorý sa pokúsil prekročiť hranice regionálnej situovanosti tunajšieho umeleckého vývoja. Stano Filko počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol - a dodnes zasahuje - prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá. Vytvoril bezprecedentne obsiahle a mimoriadne členité dielo, ktoré sa svojou proteovskou podstatou vzpiera jednoznačnému zaradeniu. Dopomohol tomu aj sám, premysleným budovaním vlastnej individuálnej mytológie, čím ďalej splývajúcej do nerozlučného celku s jeho tvorbou, životnými postojmi a konaním. Filkova tvorba je svojou povahou konceptuálna. Toto tvrdenie, ktorým rád operuje aj sám autor, môže na prvý pohľad znieť rozporne, ak máme na mysli zdanlivú chaotickú rôznosmernosť a rôznorodosť jeho tvorby. Napriek tomu má racionálne jadro. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny "miestny kolorit". Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom "meštiackom" zmysle slova) a proti "umeleckosti" artefaktu a jeho "pragmatickej" funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimo umelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska... " (K. Bajcurová, A. Hrabušický).
Zoznam diel autora: