23. Apríl 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 160 000,- € Blumentál v zime. 1944. Olej na dreve (autorský rám). 88 x 53 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
106 500,- € Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
99 581,76,- € V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
80 000,- € Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921--1922 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922--1927 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928--1929 profesor gymnázia v Malackách, 1929--1939 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939--1942 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949--1952 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952--1956 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956--1962 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. Vývinový sled Fullovho maliarstva sa odvíjal až od prvej dochovanej maloformátovej olejomaľby Pastierik (1924). Snaha o precíznosť kompozície, bezpečnú súhru tvrdo zalamovaných tvarov, celkom prevážila nad žánrovosťou. Ak je Pastierik prvým znamením akceptácie Cézanna, tak potom v ďalších raných dielach sformuloval Fulla tri základné princípy sebe vlastného spôsobu maliarskeho vyjadrenia: abstrahovanie do geometrického základu tvarov, fantazijnú, od všednej reality oslobodenú skladbu vecných prvkov obrazu a kult farby, napĺňajúcej rovnako asociatívnu, symbolickú i citovú funkciu. Hoci často až do krajnosti narušoval klišé jednopohľadovej perspektívy, nadsadzoval zmyslovú farebnosť, celkové vyznenie obrazu neprestávalo byť celistvé. Zabezpečila ho prísna korekcia zjednocujúcej kontúry, geometrický základ rozvrhu obrazovej skladby. V nasledujúcom období rokov 1927--1928 skúmal rozličné možnosti zosúladenia východzích, celkom protirečivých výrazových postupov. 1930--1932 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1932 – 1934 munumentálne kompozície pre kostolík v Klíťskom Hradišti. Inšpirácie primitívnym a neklasickým umením – vrchol tvorby autora. 1930--1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania.
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha--Prešov 1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Srnenská, D.: Dvanásť grafík Ľudovíta Fullu. Bratislava 1979; ; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 55a |
Odhadovaná cena: | 120 000 - 140 000 EUR |
Konečná cena: | 106 000 € |
Rok: 1944
Technika: Olej na plátne (autorský rám)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 61, 7 x 42 cm
Značené: Značené vpravo dole „Fulla".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Kataríny Bajcurovej. Publikované in.: Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2009, s. 154 (súpis diela č. 117). O diele je záznam vo Fullových súpisosoch. SNG – GĽF Ružomberok). K dielu jestvuje v zbierkach SNG rovnomenná kresba (s prídomkom „Z Markoňa“). Obraz pôvodne pochádza zo známej zbierky rodiny Červeňanských. Významný slovenský ortopéd prof. Ján Červeňanský (1905 – 1977) bol Fullov mecén a priateľ z mladosti. Umelec s jeho rodinou udržiaval blízke vzťahy po celý život. Študoval na Lekárskej fakulte v Bratislave, kde v roku 1929 promoval za lekára. Pracoval na chrirurgickom oddelení Štátnej nemocnice v Košiciach, ako odborný lekár chirurgie na Chirurgickej klinike Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Bol vedúcim katedry ortopédie Inštitútu pre ďalšie vzdelávanie lekárov a farmaceutov. Za svoju vynikajúcu odbornú činnosť bol roku 1960 zvolený za riadneho člena SAV.
„Matka s dieťaťom“ je zberateľsky a aj umelecko-historicky exkluzívnou ponukou galerijného diela Ľudovíta Fullu. Maliar obraz vytvoril roku 1944. V tých časoch už bolo pre Fulla spojenie zásad insitného a primitívneho maliarskeho prejavu so vzormi súčasnej moderny celkom prirodzeným: chagallovský naivizmus a poetizmus je blízky spôsobu spracovania epického žánru ľudovej maľby na skle, kleeovské znakové rozprávačstvo zodpovedá časopriestorovým zákonitostiam insitného umenia a konštruktivistická frontalita a plošnosť analogizuje statickosť liturgického gesta pravoslávnej ikony.Dôraz na tradičné a tradicionalistické duchovné, ale i výrazové prvky sa stal pre Fullovo neskoršie maliarstvo javom trvalým. Vôbec, Fulla bol zrejme oveľa konzervatívnejšou umeleckou osobnosťou, než by tomu nasvedčovala rétorika "Súkromných listov". Nielen jeho monografista, považujúci za rozhodujúce pre jeho výtvarný naturel napätie dvoch polôh -- vecnej a abstrahujúcej, ale aj on sám, v období najradikálnejších pokusov priznal: "Realistická maľba ma vždy zaujímala a veľa som sa práve na nej naučil. Neskoršie trasponoval som ju na maľbu kompozičnú, ktorá mi je vlastnou. Výsledky maľby realistickej, ktorú som pestoval z času na čas a rozvíjal ju pararelne s tvorbou vlastnou, neukazoval som pred širšiu verejnosť z tej jednoduchej príčiny, pretože forma závisela viac na prírode a nebola súca pre moje úplné vyjadrenie". Viaceré Fullove maliarske kompozície z polovice tridsiatych rokov a nasledujúceho desaťročia (Kapucínsky kostol, 1935; Námestie v Bardejove, 1935; Blumentálsky kostol, 1946; Deti v lese, 1945; Opustený dom, 1946; Krajina s jazdcom, 1946; Horúce leto, 1948) možno považovať len za predĺženie "realistickej" línie jestvujúcej fakticky od počiatkov Fullovej zrelej tvorby (Kasárne, 1927; Prístav v Marseille, 1929; Portrét P. P., 1930; Zimný motív od Černovej, 1930; Krajina z Liptova, 1931, Podobizeň panej, 1934; Krajina z Donoval, 1934). No i druhý, "abstrahujúci" pól Fullovej maľby sa v neskoršej fáze zbližuje a niekedy už celkom splýva s tradičnejším poňatím. Fullova modernita stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944 a i nami predkladané dielo „Matka s dieťaťom“), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949) sa sústredil hlavne na sakrálne námety.
Zoznam diel autora: