„Kompozícia“ odhaľuje spoločné východiská pokolenia druhej svetovej vojny a mladších generácií okolo tzv. Nástupu 61 v zlomovom období konca 50. rokov, pri hľadaní nového, moderného výtvarného tvaru. Aj Ferdinand Hložník maliarskej tvorbe od konca 40-tych rokov hľadal vlastný spôsob umeleckej výpovede. Všeobecne sa tvrdí, že ho našiel v kubizme. To bol však len základ, z ktorého sa odvíja zrelé dielo umelca, vrcholiace koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia a klasifikovateľné v pomerne širokom prúde slohovosti európskej verzie fantazijného umenia. Neskôr sa vývin Hložníkovej maľby obrátil do tradičnejších polôh. Jeho „návrat k realite“ bol podmienený aj opakovanými návratmi ku „krajine mladosti“ - svederníckym poliam a pastvinám, okoliu Váhu, ale i na Oravu a Kysuce. Veľakrát spoločne s bratom Vincentom.