23. Apríl 2013, 19:00
Poradové číslo: | 44 |
Odhadovaná cena: | 7 000 – 9 000 EUR |
Konečná cena: | 7 000 € |
Rok: 1965
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 84 cm
Značené: Značené vpravo dole "J Koler 65"
Popis:
Významná zbierka diel Júliusa Kollera v Bratislave.
„Mesto“ je zberateľsky unikátnym dielom Júliusa Kolera z jeho raného „civilistického“ obdobia. Podľa Kataríny Bajcurovej bol Koller: „... priekopník „inej“ tvorivosti, bol maliarom, autorom akcií, projektov a konceptov, ktorými polemicky komentoval aktuálnu spoločenskú, civilizačnú a kultúrnu situáciu. Programovo sa vyhýbal pojmu umenie, tvorbu chápal ako kultúrny proces, ktorým chcel nenápadne, ale vytrvalo pôsobiť na svojich súčasníkov. Od roku 1970 všetky svoje kultúrne operácie (medzi ktoré patrila aj tvorba konceptuálnych Anti-obrazov) označoval ako Univerzálno-kultúrne futurologické operácie (so skratkou U.F.O.). Dnes patrí na Západe k najznámejším, výstavne a kriticky najreflektovanejším predstaviteľom umenia bývalého „Ost“ bloku. Koller už pred polovicou 60. rokov inicioval novú, pop-kultúrnu verziu chápania umeleckého diela, pričom využíval absurdnú neo-dadaistickú poetiku. Ťažiskom jeho ďalšej tvorby sa stala práca so znakom, ideou a textom. Je doložená hlavne prostredníctvom cyklu Anti-obrazy (1968 – 1974). V čase svojho vzniku si nenárokovali byť žiadnym „veľkým umením“, ani „krásnymi maľbami“. Skúmal v nich fungovanie obrazu a maliarskeho média, opustil tradičné zobrazenie a nahradil ho skúmaním vzťahu medzi pojmom a obrazom. Do centra svojich anti-obrazov umiestňoval znaky – často to boli interpunkčné znamienka (najtypickejším bol otáznik ako príznak spochybnenia všetkého, ktorý sa stal aj jeho celoživotným autorským emblémom), texty, nájdené objekty. Využíval štruktúru tkaniny (často konfekčného socialistického textilu) ako podkladu, rád pracoval s efektom nekonečného rastra, odhmotnením a spriehľadnením obrazovej plochy. Povýšením rozmanitých banalít do rámca obrazu sa mu podarilo zbúrať hranicu medzi „nízkym“ a „vysokým“ umením, rozšíriť hranice výtvarnej vizuality, ktorú obohatil aj o svoj príznačný (čierny) humor. Zaujímal ho šport (najmä hra fair-play), ufóni, ale aj ochrana životného prostredia a v neposlednom rade aj politické udalosti (august 1968) a ich neradostné dôsledky na život spoločnosti.
Zoznam diel autora: