23. Apríl 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 3 153,42,- € Dolina pri Kraľovanoch. 1952. Olej na plátne. 139 x 214 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
3 000,- € Kraľovany. 1952. Olej na plátne. 139 x 214 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
1 261,37,- € Utečenci. Okolo 1943-1945. Olej na preglejke. 39,5 x 60 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
1 161,79,- € V krčme. Okolo 1942. Olej na plátne. 49 x 60 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
1 161,79,- € Hamlet. 1949. Olej na plátne. 70 x 53 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
Literatúra: Srnenská, D.: František Kudláč - Horizonty človeka. Kat. výst. Bratislava, Galéria mesta Bratislavy. Bratislava 1975; Bachratý, B.: František Kudláč. Bratislava 1985.
Poradové číslo: | 42 |
Odhadovaná cena: | 2 700 – 3 200 EUR |
Konečná cena: | 2 700 € |
Rok: Okolo 1940 - 45
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55 x 45 cm
Značené: Značené vpravo dole "Kudláč"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„BOSÉ PÚTNIČKY“ reprezentujú rané maliarstvo Františka Kudláča. Bolo založené na majerníkovských filiáciách. Kým však Majerníkovi Utečenci chceli odkazovať rovnako ku skutočnosti ako k jej hlbšiemu metafyzickému zmyslu, Kudláčovo predvádzanie tých istých sujetov malo už vyhranene metaforický rozmer (Noční chodci, 1943; Bombardovanie, 1944; Po nálete, 1944; Sudička, 1944; Samaritán, 1944). Časopriestorová anonymita Kudláčových obrazových výjavov, vyhrotene dramatizovaná reflektorickým obrazovým svietením, tak dala do súvisu jeho maliarstvo rokov 1944--1947 s dobovými úsiliami hložníkovskej vetvy pokolenia druhej svetovej vojny. Toto situovanie jeho raného umenia dotvrdzuje maximálne exaltovaný, goyovsky karikujúci štetcový ťah. Kudláč však -- podobne ako Nemčík -- nedokázal naznačené doviesť do vyhraneného umeleckého tvaru. Len kompromisne odmietal i zachovával súvzťažnosť s opatrnými inotajnými ctižiadosťami vlastnej generácie. V Kudláčovom prípade sa tak dialo celkom prvoplánovo -- zaujatím divadelnou tematikou, ktorá je už svojou základnou významovou povahou "umenia v umení" schopná uvoľňovať magické poukazy, alegorické zovšeobecnenia všednosti (Duet, 1944; Herečky, 1947).
Zoznam diel autora: