23. Apríl 2013, 19:00
Poradové číslo: | 41 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1926
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 51 x 41 cm
Značené: Značené vľavo dole "F. Reichentál"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo je publikované in: Jančár, I.: František Reichentál, Bratislava 2013 (repr. s. 111).
„Montparnasse“ je zberateľsky zaujímavým dielom Františka Reichentála. Do formovania jeho výtvarného talentu osudovo zasiahla svetová vojna. Vytrhla ho zo závetria budapeštianskej akadémie a vrhla ho priam do centra avantgardných experimentov ruskej porevolučnej moderny. V ruskom zajatí sa počas októbrovej revolúcie ocitol v rukách Kolčakovových vojakov. Po prepustení vyučoval kreslenie na revolučnej umeleckej škole v Irkutsku (1917--1919), potom takmer dva roky študoval na petrohradskej výtvarnej akadémii. V Petrohrade a potom v Moskve aj prvýkrát vystavoval. Nie bez úspechu: všetky jeho diela odkúpil nový sovietsky štát. Domov sa vrátil roku 1921 a vzápätí sa na pražskej výstave "Jednoty výtvarných umelcov Slovenska" predstavil na vtedajšie naše pomery mimoriadne pokročilým, sociálnym maliarstvom v duchu nemeckej "novej vecnosti", porovnateľným vtedy len s košickou maľbou Františka Foltýna. Takúto tendenčnosť si jeho maľba uchovala až do začiatku tridsiatych rokov (Autoportrét, 1921; Ulica, 1923; Kaviareň, 1923; Dáma v čiernom, 1925; V krčme, 1925; Nezamestnaní, 1926, Nezamestnaní, 1933). Študijné cesty do Nemecka (1923--1925), úspešné výstavy v Berlíne a Drážďanoch, štipendijný pobyt v Paríži (1926) však už pripravujú vyvrcholenie Reichentálovej maľby. Je štýlovo zdanlivo celkom nesúrodé. Reichentál bez problémov, s viditeľnou intelektuálskou nonšalanciou (a s ťažko spochybniteľnou maliarskou presvedčivosťou) horúčkovito strieda štýlovú príslušnosť v časovo neraz tesne susediacich dielach. Jeho zvláštny, klasicizujúci "kubizmus" (skôr cézanizmus) sa uplatní nielen v monochrómnej monumentalite "sivých golemovských postáv" na neutrálnom pozadí (Odpočívajúci, 1930; Matka a dieťa, 1931; Práčka, 1933), ale aj v mestskom žánri (Kaviareň, 1931; Bratislava, 1931), či zátiší (Zátišie so stoličkami, 1927). V iných obrazoch mestských zákutí, v krajinách, aktoch, figúrach žien, zasa celkom protikladne zdôrazňuje brilantnú kresebnosť, gracióznosť farebných súzvukov i kontrastov, v duchu príkladu súdobej maľby parížskej školy od Braqua po Lhoteho (Polopostava ženy, okolo 1931; Domy pod bratislavským hradom, 1930--1933; Jar na pobreží, 1933--1935; Pri Dóme, 1936).
Zoznam diel autora: