23. Apríl 2013, 19:00
Poradové číslo: | 15 |
Odhadovaná cena: | 25 000 – 35 000 EUR |
Konečná cena: | 21 000 € |
Rok: 1942
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 33 cm
Značené: Značené vľavo dole "I. Weiner- Kráľ"
Popis:
Súkromná zbierka vo Francúzsku. Na zadnej stane obrazu datovanie autorovou rukou „5. I. 42“.
„VEČER TROJKRÁĽOVÝ“ je galerijným dielom „francúzskeho“ obdobia Imra Weinera-Kráľa. Zároveň dokladá doznievanie a precizovanie maliarovho zvláštneho poňatia nadrealistickej štýlovej dogmy. Aj tento obraz ukazuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace. O bezvýhradnej oddanosti k tomuto smerovaniu svedčí len pomerne malá skupina Weinerových diel (Žena, 1932; Oko dediny, 1934; Odpoludnie, 1935; Romantika, 1934; Básnik, 1935; Návšteva, 1935; Dievča, 1935; Ja s mačkou, 1930; Zátišie s maskou, 1931; Abstraktná jar, 1932; Trnava, 1933; Žena -- Tvary, 1932; Tatry, 1933). Prevažujúca časť jeho nadrealistickej maľby sledovala zásadne iné ciele. Podriaďovala sa úsiliu o preľnutie surrealistického štýlu s prapôvodnými duchovnými predstavami slovenského mýtu. Sám maliar potrebu takéhoto rozšírenia svetoobčianskeho štýlového vzorca o domácu duchovnú problematiku zdôvodnil viac než jasne: "Hlásil som sa k surrealistom, k ich mysticizmu, ich karikatúrnosti, ich realizmu, do ktorého zaplietli ironické, autokritické prvky... Moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba. ..Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh...". Weinerovo kompromisné váhanie medzi rurálnym a urbánnym, nacionálnym a kozmopolitným sa definitívne vyriešilo v rokoch 1935--1936, v ktorých vytvoril niekoľko najvýraznejších žánrových diel svojej tvorivej dráhy (Okno, 1935; Čepčenie na Rachovsku, 1935; Žena, 1935; Rachovo -- Sen pltníka, 1935; Mariková, 1936; Búrka -- Pred vojnou, 1937; Predjarie, 1938).
Zoznam diel autora: