24. September 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 4 979,- € Trh v Banskej Štiavnici. Okolo 1930. Olej na plátne. 50 x 60 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
3 000,- € Gajdoš. Okolo 1920. Olej na plátne. 63 x 50 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
2 788,- € Trh v Banskej Štiavnici. Okolo 1935. Olej na plátne. 50 x 60 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
2 622,- € Topole. Okolo 1935-1936. Olej na kartóne. 70 x 60 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
1 991,- € Na trhu v Banskej Štiavnici. Okolo 1930. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
1 726,- € Pohľad na Štiavnicu. 1965. Olej na lepenke. 60 x 68 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
1 659,- € Sk Zátišie s bažantom. Okolo 1930. Olej. 49 x 65 cm. (1. jarná aukcia, 13. 3. 1997)
1 626,- € Pohľad na Banskú Štiavnicu. Okolo 1940. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
Poradové číslo: | 22 |
Vyvolávacia cena: | 800 € |
Konečná cena: | 650 € |
Rok: 1958
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 61 cm.
Značené: Značené vpravo dole "J. Kollár"
Popis: Dielo je publikované in: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Zbierka Bohumila Hanzela. Trenčín 2012
Jozef Kollár - okrem banskoštiavnických krajín - maľoval hlavne výjavy z miestnych trhov a jarmokov. Jeho hýrivo štylizované ľudové scény však zostávali vždy len v polohe bezprostredného maliarskeho postrehu, bez inak obvyklej dekorativizujúcej štylistiky. Rozhodujúcim okamihom jeho maliarskeho vývinu bolo účinkovanie v piešťanskej maliarskej kolónii (1935-1936). Vo vzájomnom ovplyvnení s Alexym a Palugyayom tu objavuje erbový, skryto symbolický, panteistický motív topoľov pretínajúcich horizont považskej krajiny. Obchodné renomé Jozefa Kollára sa v súčastnosti ustálilo na umelecko-historickom názore klasifikujúcom tvorbu maliara ako jeden z významných príkladov senzuálneho prúdu našej medzivojnovej maľby (Gwerk, Palugyay, Koreszka, Flache, Ruttkay-Nedecký a ďalší). Táto línia našej medzivojnovej moderny nachádzala svoje východiská v internacionálnom umení secesie a symbolizmu, ktoré obohacovala kultivovaným civilizmom najmä v krajinomaľbe, ale aj vo figurálnom žánri. Jozef Kollár sa od počiatku profiloval ako jeden z pokračovateľov svojho prvého učiteľa, košického Elemíra Halásza-Hradila. Neskôr na neho vplývala mníchovská maľba rozhrania storočí i koncept budapeštianskeho profesora Júliusa Rudnaya.
Zoznam diel autora: