12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 3 186,62,- € Dve. 1990. Kombinovaná technika. 200 x 150 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
1 958,44,- € 2x. 2006. Kombinovaná technika. 73 x 113 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
1 858,- € Štvorročné putovanie... 2004-2007. Kombinovaná technika na plátne. 100 x 70 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
1 750,- € Pri Dunaji. Okolo 1975. Olej na plátne. 80 x 100 cm. (88. aukcia súčasného umenia, 27. 10. 2009)
1 493,- € Dotyky. 1970. Olej na plátne. 74 x 98 cm. (79. aukcia súčasného slovenského umenia, 20. 5. 2008)
1 327,- € Novembrová meditácia. 1985-2006. Kombinovaná technika na sololite. 55 x 146 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
1 200,- € Púť po krajine Nomadart. 1991 – 2008. Kombinovaná technika na lepenke. 62 x 134 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
Biografia: Narodil sa 29. 4. 1938 v Prahe. 1955–60 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Chovan, Fikari), 1960–66 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Želibský, Mudroch, Matejka). Na VŠVU absolvoval aj štúdium architektúry u prof. Kuzmu. S jeho poslucháčmi sa spolupodieľal na návrhoch architektonických prostredí pre bratislavskú ZOO. Samostatný projektant konceptov s projektov prostredí v Stavoprojekte. Od 1972 realizoval parky a jazierka aj mimo ZOO - ekologický park Podháj. Manifestačne sa rozlúčil s tradičnou maľbou akciou „Rozdávanie“, ktorú zorganizoval v škole na Gorazdovej ulici v Bratislave (1965). 1967 spoluusporiadal s Júliusom Kollerom, Michalom Studeným a i. v Galérii Saloonik – Medzivýstavný polemický priestor, prezentuje tu okrem iného akciu. Paralelne s týmito aktivitami sa zaujíma o koncentrácie hmoty (1966), ich osamostatnenie alebo zabalenie (1967), od týchto prác prechádza ku konceptuálnym textovým oznamom a náčrtom. Neskoršie sa vracia aj k maľbe, aj ku konceptu.
Literatúra: 20 storočie. SNG Bratislava 2000; Matuštík, R.: ... Predtým. 1964–1971. Prekročenie hraníc. Považská galéria umenia. Žilina 1994.
Poradové číslo: | 91 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1980 - 2013
Technika: Olej, kombinácia techník na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 120 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Bartoš 2013"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena na dožiadanie.
Popis:
Dielo pochádza z ateliéru autora.
„DLHODOBÉ BARIÉRY KRAJINY“ sú akýmsi testamentárnym dielom Petra Bartoša. Už dávnejšie je považovaný za vedúcu a zároveň kultovú osobnosť slovenského konceptuálneho umenia. Narodil 29. 4. 1938 v Prahe. 1953–57 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (prof. Chovan, Fikari), 1957-65 maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch, Matejka, Želibský). Manifestačne sa rozlúčil s tradičnou maľbou akciou „Rozdávanie“, ktorú zorganizoval v škole na Gorazdovej ulici v Bratislave (1965). Na niekoľkých projektoch spolupracoval s Júliusom Kollerom, Michalom Studeným a i. v Galérii Saloonik – Medzivýstavný polemický priestor. Paralelne s týmito aktivitami sa zaujíma o koncentrácie hmoty (1966), ich osamostatnenie alebo zabalenie (1967), od týchto prác prechádza ku konceptuálnym textovým oznamom a náčrtom. Podľa Richarda Gregora je Peter Bartoš "... učebnicovým príkladom prekračovateľa zaužívaných hraníc výtvarného umenia - má klasické maliarske vzdelanie a ako maliar vyniká mimoriadnym talentom. Na druhej strane nové trendy umenia uzatvárajú konvenčné ponímanie klasických výtvarných techník a Bartoš v tomto duchu, krátko po skončení štúdií opúšťa maľbu radikálnym spôsobom - jej redukciou, alebo redukciou jej podstaty a povahy na „prvodotyk" umelca s plátnom. Neskorší presun ťažiska z hmotného diela na nehmotnú myšlienku je v tomto procese logickým posunom, rovnako ako jeho ďalšie radikalizovanie, o ktoré sa autor bezpochyby až do súčasnosti usiluje... . Kresba - ako náčrt všeobecne predstavuje primárne výrazivo konceptuálnej tvorby, záznam fiktívnej alebo reálnej (zreálnenej) skutočnosti, víziu, projekt, návod, komentár, odkaz, situáciu, akciu a ďalšie odtiene. Jej samostatná formálna hodnota nie je v tomto kontexte podstatná. Neodmysliteľne s ňou súvisí (a je jej nadradený) text, ktorý je nositeľom rovnakých principiálnych stratégií ako kresba samotná. Stáva sa jej súčasťou a dotvorením (dopovedaním) vice versa aj v tom zmysle, že kresba preberá rolu textu, a naopak v iných prípadoch text vnímame ako kresbu (napríklad v nemnohých ukážkach Bartošovej vizuálnej poézie). Kresbu autor zámerne používa v náznakoch (zástupných formách) až detského vyznenia, aby aj týmto spôsobom potláčal jej výtvarnosť, podobne ako sa vo všetkých ostatných polohách svojej tvorby snaží eliminovať akýkoľvek estetický, či estetizujúci odkaz...“.
Zoznam diel autora: