113. večerná aukcia

12. November 2013, 19:00

Image

Aukcie | 113. večerná aukcia

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 174 746,- € Tobiáš a anjel. Olej na plátne. 26,5 x 38,5 cm. New York 2001
620 130,- € Diana a Acteon. Olej na plátne. 20 x 26 cm. Londýn 2005
599 719,- € Alpheus a Arethusa. Olej na plátne. 30 x 37 cm. New York 2000
442 941,- € Bathsheba pri kúpeli. Olej na plátne. 53 x 40 cm. Londýn 1990
334 451,- € Fyzik. Olej na plátne. 39 x 29 cm. New York 1999

Biografia: Narodil sa 15. 5. 1625 v Camerane, zomrel 15. 12. 1713 v Ríme. Je považovaný za najvýznamnejšieho predstaviteľa klasicizujúcej línie rímskej maliarskej školy v období vrcholného baroka. Ako 11-ročný v roku 1636 odišiel do Ríma, do maliarskej dielne Andrea Sacchiho. Jeho najstaršia známa práca je Madona so skupinou svätcov z farského kostola v Camerane pochádzajúca z obdobia pred rokom1650, ktorá je ešte silne ovplyvnená tvorbou učiteľa. V roku 1650 sa zoznámil s dielom Coreggia, ktoré na neho silne zapôsobilo. Maratti sa oprostil sa od vplyvu A. Sacchiho a vytvoril svoj vlastný maliarsky rukopis, ktorý na dlhé obdobie ovplyvnil tvorbu viacerých súčasníkov a nasledovníkov. V Ríme vytvoril už v tomto ranom období viacero oltárnych obrazov a fresiek (napr. fresky pre kostol sv. Isidora 1652 – 1657). V 60-tych rokoch sa stal už jednou z vedúcich osobností rímskeho maliarstva a okrem náboženských námetov sa stal významný aj ako portrétista (Portét kardinála Antonia Barberiniho, 1660) a maliar scén z antickej mytológie. Od 70-tych rokoch začal maľovať dynamické monumentálne kompozície, vyznačujúce sa uvoľneným rukopisom a odvážnejšou farebnosťou (Madona so sv. Františkom a Jakubom, Rím, S. Maria di Montesanto, 1686-1689, Vízia sv. Karola Boromejského, Rím San Carlo al Corso, 1890). Okolo roku 1700 sa v jeho tvorbe začína opäť objavovať vplyv významných umelcov (Pietro da Cortona, Rembrandt). V roku 1706 prestal v dôsledku choroby maľovať a sústredil sa na prácu so svojimi žiakmi. Bol známy aj ako reštaurátor (Raffaelove fresky) a grafik.

Literatúra: Peter Dreyer: Notizen zum malrerischen und zeichnerischen Oeuvre der Maratta-Schule Giuseppe Chiari – Pietro de´Pietri – Agostino Masucci. In: Zeitschrift für Kunstgeschichte, 1971, str.184 – 207; Giancarlo Sestieri: Pittura Romana della Fine del Seicento e del Settecento. Toríno 1994; Ellis Waterhouse: Roman Baroque Painting. Edinburgh. 1976

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť