12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 8 298,48,- € Sediaci. 1931. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
6 638,78,- € Skupina domov. Okolo 1935. Olej na plátne. 59 x 78 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
6 472,81,- € Maliarka pri vode. 1943. Olej na plátne. 74 x 83 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
5 000,- € Portrét manželky. Okolo 1925. Olej na kartóne. 60 x 47 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
Biografia: Narodil sa 6. 5. 1895 v Lehniciach, zomrel 5. 4. 1971 v New Yorku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Glatz), v Leningrade (prof. Beľajev). 1917-22 pôsobil ako učiteľ kreslenia v Irkutsku. Od 1922 v Bratislave, kde si založil maliarsku školu. 1933-38 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Študijný pobyt v Nemecku, 1926 v Paríži. Od 1948 žil v USA. Samostatne vystavoval v Paríži (1925), Bratislave (1927, 1937-38), Košiciach (1927, 1937), Prahe (1928, 1946), Leviciach (1933), Nitre (1938), Nových Zámkoch (1938), Žiline (1938). Súborné výstavy mal v Dunajskej Strede (1976) a v Bratislave (1945, 1992, Slovenská národná galéria, 2013 Galéria mesta Bratislavy).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945, Bratislava 1960, s. 140-141; Zmetáková, D., Kohút, L.: František Reichentál. Kat. výst. Bratislava, Bratislava, Slovenská národná galéria 1992; Jančár, I.: František Reichentál. Bratislava 2013.
Poradové číslo: | 30 |
Odhadovaná cena: | 12 000 - 13 000 € |
Konečná cena: | 12 000 € |
Rok: Okolo 1947
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 59 x 78 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Reichentál".
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Dielo bolo pôvodne v majetku Slovenskej poisťovne, Bratislava. Publikované in: Jančár, I.: František Reichentál. Bratislava 2013, s. 127
„DOMY“ sú ukážkou zrelej tvorby Františka Reichentála. Do formovania jeho výtvarného talentu osudovo zasiahla svetová vojna. Vytrhla ho zo závetria budapeštianskej akadémie a vrhla ho priam do centra avantgardných experimentov ruskej porevolučnej moderny. V ruskom zajatí sa počas októbrovej revolúcie ocitol v rukách Kolčakovových vojakov. Po prepustení vyučoval kreslenie na revolučnej umeleckej škole v Irkutsku (1917--1919), potom takmer dva roky študoval na petrohradskej výtvarnej akadémii. V Petrohrade a potom v Moskve aj prvýkrát vystavoval. Nie bez úspechu: všetky jeho diela odkúpil nový sovietsky štát. Domov sa vrátil roku 1921 a vzápätí sa na pražskej výstave "Jednoty výtvarných umelcov Slovenska" predstavil na vtedajšie naše pomery mimoriadne pokročilým, sociálnym maliarstvom v duchu nemeckej "novej vecnosti", porovnateľným vtedy len s košickou maľbou Františka Foltýna. Takúto tendenčnosť si jeho maľba uchovala až do začiatku tridsiatych rokov (Autoportrét, 1921; Ulica, 1923; Kaviareň, 1923; Dáma v čiernom, 1925; V krčme, 1925; Nezamestnaní, 1926, Nezamestnaní, 1933). Študijné cesty do Nemecka (1923--1925), úspešné výstavy v Berlíne a Drážďanoch, štipendijný pobyt v Paríži (1926) však už pripravujú vyvrcholenie Reichentálovej maľby. Je štýlovo zdanlivo celkom nesúrodé. Reichentál bez problémov, s viditeľnou intelektuálskou nonšalanciou (a s ťažko spochybniteľnou maliarskou presvedčivosťou) horúčkovito strieda štýlovú príslušnosť v časovo neraz tesne susediacich dielach.
Zoznam diel autora: