12. November 2013, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 339 300,- € Jeseň. Olej na plátne. 91 x 71 cm. Budapešť 2006
190 000,- € Potok. Olej na plátne. 37,5 x 56,5 cm. Budapešť 2008
189 000,- € Rokoková scéna. Olej na plátne. 66 x 51 cm. Budapešť 2010
148 960,- € Stromy so žltým lístím. 100 x 78 cm. Budapešť 2006
142 120,- € Potok. Olej na plátne. 37 x 56 cm. Budapešť 2008
18 256,66,- € Potok (olejová skica k rovnomennému obrazu). 1894. Olej na kartóne. 32,5 x 40,8 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
Biografia: Narodil sa 4. 7. 1845 v Chminianskej Novej Vsi pri Prešove, zomrel 2. 2. 1920 v Jarovniciach. 1864-69 študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Anschütz, Wagner, Piloty). Od 1853 žil v Jarovniciach s prestávkami rokov štúdií a potom 1872-73, kedy žil v Mníchove, 1882 vo Viedni, 1896-19 v Budapešti s letnými pobytmi v Jarovniciach. Bol rekrorom akadémie v Budapešti, pochovaný je v Jarovniciach.
Literatúra: Szinyei Emlékkönyv. Budapest, 1922; Pátzay Pál: Szinyei-Merse Pál. Budapest, 1941; Hoffmann Edith: Szinyei-Merse Pál. Budapest, 1943; Bernáth Mária: Szinyei Merse Pál. Budapest, 1981; Végvári Lajos: Szinyei Merse Pál 1845-1920. Budapest, 1986; Szinyei Merse Anna: Szinyei Merse Pál élete és művészete. Budapest, 1990.
Poradové číslo: | 22 |
Odhadovaná cena: | 40 000 - 70 000 € |
Konečná cena: | 40 000 € |
Rok: Po 1905
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 80 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Szinyei"
Popis:
Významná súkromná zbierka v Maďarsku. K dielu je priložený posudok Dr. Gabrielly Szvoboda Dománszky, monografistky autora z roku 2012, potvrdzujúci pravosť diela. Dielo bude publikované v monografii autora maďarského vydavateľstva Kossuth, pripravenej na vydanie na rok 2014.
„LETNÁ KRAJINA“ je kvalitným dielom záverečnej tvorivej fázy Pála Szinyei Merseho. Jeho život bol poznačený mnohými traumami, stratami a odmietaním jeho skutočne novátorksých a vo svojej dobe výsostne aktuálnych umeleckých počinov. Ako to už býva zvykom, v stredoeurópskom kultúrnom regióne sú pokrokové myšlienky a progres prijímané len s veľkým ostychom. V horšom prípade sú prejavy novátorstva odmietané a ostro kritizované. Szinyei tento jav zažil na vlastnej koži a napriek masívnemu povzbudzovaniu zahraničných kolegov (Arnold Böcklin, Gabriel Max...) sa párkrát počas svojho života odmlčal. Zatrpknutý Szinyei, túžiaci po uznaní doma, sa zakaždým utiahol na svoje panstvo v Jarovniciach a i keď označenia týkajúce sa svojich diel ako „delirium colorans“ (Károly Telepy) prežíval ťažko, nič negatívneho sa v jeho dielach neobjavilo. Umelcova monografistka Gabriella Szvoboda Dománszky sa v závere jednej z posledných kníh o Szinyeim zamýšľa nad tým, kam grófa z Horného Uhorska umelecko-historicky zaradiť? Jej odpoveď „realizmus“, odvolávajúca sa síce na umelcove dochované reflexie je sporná. Nemožno ju prijať bez výhrad upozorňujúcich na jeho zrelý symbolizmus či francúzskym súčasníkom odpovedajúci impresionizmus. Myšlienku však rozvíja ďalej a hovorí, že Szinyei sa celý svoj život snažil zobrazovať realitu, ktorú máme tendenciu v intenciách dejín umenia 19. storočia chápať ako obrazy chudoby a ťažkého života. On bol však reprezentantom akéhosi „príjemného realizmu“, lebo realita nie je len o utrpení, ale aj o kráse, mladosti, šťastí a slnkom zaliatych dňoch. Presne v tomto duchu vytvoril Szinyei väčšinu svojich diel, vďaka ktorým bol už na začiatku nového storočia konečne prijatý aj do uhorského pantheonu maliarov.
Zoznam diel autora: