03. December 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 108 000,- € Deti. 1946-47. Olej na plátne. 96,5 x 119 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
102 000,- € Uspávanka v poli. 1935. Olej na plátne. 97 x 113,5 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
45 000,- € Važecká priadka v zime. 1931. Olej na plátne, dublované. 74 x 92 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
36 000,- € Dievča pri kláskovaní. 1932. Olej na plátne, 65 x 91 cm. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
32 000,- € V jeseni. 1943. Olej na plátne. 66 x 93 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
32 000,- € S obedom. (Zuzka Mudroňová). 1932. Olej na plátne. 84 x 93 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
Biografia: Narodil sa 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec.
Literatúra: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 2 |
Vyvolávacia cena: | 25 000 € |
Konečná cena: | 28 000 € |
Rok: 1935
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 58 x 61 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála 35"
Popis: „VAŽECKÁ PRIADKA“ odkazuje k ranej važeckej tvorbe Jana Hálu. Nástupné obdobie važeckého pobytu Jana Hálu prinieslo výrazovo i umelecky rôznorodé výtvarné plody, svojou povahou celkom prekonávajúce prvotné naturalistické, či dokonca dokumentárne zaujatie. Zaujme ho najmä téma priadok, ktorej sa zmocňuje v nespočetných, akvarelom kolorovaných perokresbách. Hála ukazuje dovtedy nepoznanú kresebnú ľahkosť, ktorá je však zmierňovaná naturalistickým kolorizmom, čo dodáva kresbám dosť rozporný a nevyrovnaný účinok. (definitívnu podobu dostane tento sujet v olejomaľbe Priadky z roku 1929). Vznikajú aj prvé maliarske realizácie: oleje Pri okienku (1923), Zuzka Mudroňová (1923). Tieto i viaceré ďalšie rané práce sú dôkazom toho, že to, či si Hála dovolí v perokresbe, nie je ešte pripravený použiť v náročnejšej maliarskej technike. V podstate ide o nenáročné krojové štúdie. O rok neskôr maľovaná Tkáčka (1924) je svojou už kompozičnou osnovou náročnejšia. Efektne je zvládnutá najmä svetelná dispozícia obrazu. Zdroj obrazového svetla umiestnený v perspektívnom úbežníku kompozície, výrazne kontúruje postavu sediacej tkáčky, kým ostatné časti obrazu sú ponorené v šere. Rafinované použitie jednoduchého maliarskeho triku radí tento obraz k najvyspelejším z úvodného obdobia važeckých aktivít. V tomto duchu potom Hála pokračuje vo viacerých, zväčša jednofigurálnych žánrových podobizniach (Starý cigáň. 1923; Ján Michalko. 1925; Bača. 1926 a ďalšie). Východiskové predvádzanie podôb života vo Važci ako svojho druhu “exotiky”, sa však logicky muselo rýchlo vyčerpať. Už v polovici dvadsiatych rokov sa objavujú príznaky náročnejšieho výrazu, zodpovedajúceho úrovni predchádzajúcich výtvarných snáh, poučení získaných školením i nadobudnutej ľudskej skúsenosti. Jednu líniu týchto hľadaní by sme mohli popísať ako prechod od suchého, prvoplánového naturalizmu k expresívnej, dynamizujúcej štylizácii. Druhý okruh važeckých prvotín rovnako trvá na obrazovo svojbytnej dynamike prehovoru témy, len sa nadto ešte zdôrazňuje dekoratívnosť, plošnosť a skladobnosť farebnej arabesky.
Zoznam diel autora: