03. December 2013, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 6 472,81,- € Symbolika. 1926. Olej na plátne. 45 x 45 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
4 800,- € Kosec a kvet. Okolo 1928-30. Akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
4 000,- € Vývrať. Okolo 1930. Olej na kartóne. 41 x 53 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
3 600,- € Akt. Okolo 1930. Olej na plátne, dublované. 43 x 29 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
3 485,36,- € Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
3 153,42,- € Akt. Okolo 1932. Olej na preglejke. 43,5 x 30 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
2 987,45,- € Zimná krajina. 1931. Olej na dreve. 30 x 40 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
Biografia: Zolo Palugyay sa narodil 9. 11. 1898 v Bodiciach - Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919-20 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölö. 1924-26 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-35 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Bol členom Spolku slovenských umelcov, vystavoval aj so Združením slovenských umelcov.
Literatúra: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974.
Poradové číslo: | 73 |
Vyvolávacia cena: | 1 500 € |
Konečná cena: | 2 000 € |
Rok: Okolo 1930
Technika: Pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 25 x 20 cm
Značené: Značené vľavo dole "Palugyay"
Popis:
„Tri chalupy“ sú typickým dielom Zola Palugyaya. Tento priam ukážkový meditatívny senzualista upieral svoju ctižiadosť k lyrickým možnostiam secesno-expresívneho štýlového základu (najmä v akvareloch, v ktorých farba preberá znakovú, vysvetľujúcu funkciu lineárnej kresbovej osnovy). Vplývali na neho rôzne podoby dobového stredoeurópskeho symbolizmu: v Krakove to bolo dielo akvarelistu Falsta (roku 1920 dokonca vystavoval so spolkom Sztuka), pri pobyte v Maďarsku zasa umenie secesných maliarov kolónie v Gödöl"o. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnaležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932). Druhú súvislú líniu jeho maľby a kresby utvára zvláštny preduchovnelý, priam ezoterický expresionizmus. Jeho myšlienkové zázemie treba vidieť v ranom obdive k dielu Ladislava Mednyánszkeho, poučení príkladom maďarskej szolnockej maľby (Gyula Rudnay), ale najmä v mníchovskom pobyte, kde sa stal žiakom súkromnej školy expresionistu Hansa Hofmanna. Azda najpríznačnejšie sa Palugyayov variant expresionizmu predvádza v námete dedinských chalúp. Nesčíselné opakovanie motívu zhlučených, pričupených dreveníc pod búrlivým horizontom nebies, viedlo k jeho postupnému abstrahovaniu do znaku -- osudového symbolu nenávratne sa tratiaceho starobylého spôsobu života, melanchóliou prestúpenej meditácie o osudoch národa (Samota, okolo 1930; Pri dedine, okolo 1930; Chalupy, 1931).
Zoznam diel autora: