03. December 2013, 18:00
Poradové číslo: | 121 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Rok: 1752
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 58 x 45 cm
Značené: Neznačené
Popis:
Publik.: Petrová-Pleskotová, A.: K životu a dielu maliara Eliasa Mögela. In: ARS 1998, č. 1-3, str. 205 (s nesprávnym popisom fotografie). Dielo bolo získané od súkromníka v Žiline v roku 1975 spolu s Maytensovým portrétom generála Bathányiho. Dielo Zmeták naskicoval na zadnú stranu listu adresovaného svojej manželke Danici. V liste jej dáva inštrukcie k prevzatiu obrazu.
„Triumfujúci Kristus“ je dôležitým dielom hneď z niekoľkých príčin: má logicky opodstatnené miesto v zbierke Ernesta Zmetáka a je dokladom dosahu jedného z najrozšírenejších grafických cyklov podľa diel benátskeho maliara Giambattistu Piazzettu, ktorý vytvoril Marco Alvise Pitteri (1702-1786) medzi rokmi 1742-60. Piazzetta bol predstaviteľom a lídrom novej vlny tenebróznych maliarov. Po štúdiách u Antonia Molinariho v Benátkach odišiel do Bologne, kde pracoval v dieľni Maria Crespiho a späť do Benátok sa vrátil v roku 1711 ako člen Fraglia dei Pittori. Jeho diela sú charakteristické hlbokým temnosvitom a pátosom, ktorý Pitteri preniesol aj do spomínaného grafického cyklu, ktorého predlohy nám dnes v maliarskej podobe nie sú známe (obraz Boh-Otec v SNG, O 3837). Piazzettov Triumfujúci Kristus sa stal východiskom aj pre kompozíciu sv. Jakuba z Kompostely (súkromný majetok) od jeho nasledovníka Giuseppe Angeliho. Zmeták sa snažil svoju zbierku dopĺňať o diela, ktoré navzájom súvisia, prípadne tak, aby v kontexte dejín umenia, ako súbor dávali zmysel. V galérii v Nových Zámkoch uchovávajú Pitteriho lept (inv. č. G 107), podľa korého bol namaľovaný aj predkladaný obraz. Pitteri získal licenciu na výrobu listov v roku 1742 (neskôr sa však tlačil a dotváral ešte niekoľkokrát) olej zo Zmetákovej zbierky bol namaľovaný desať rokov neskôr a dva roky pred Piazzettovou smrťou. Možno ho teda považovať za pomerne včasné dielo tohto charakteru. Na zadnej strane plátna sa nachádzajú nápisy a datovanie diela: P. C. F. (Paulus Comes Forgach – gróf Pavol Forgach), D. G. (Dominus Generosus – slovútny pán), E. V. (Episcopus Varadiensis – Veľkovaradínsky biskup), 1752. Tieto nápisy podľa všetkého poukazujú na objednávateľa plátna biskupa grófa Pavla Forgacha (1696-1759) z jelenca pri Nitre, ktorý je známy svojimi mecenášskymi a donátorskými aktivitami. K ozrejmeniu jeho vzťahu k tejto olejomaľbe, ktorá by určite mala byť súčasťou fondu novozámockej zbierky, môže prispieť preskúmanie biskupovho denníka, obsahujúceho záznamy o jeho počinoch na poli zberateľstva a podpory umenia (za informáciu o denníku ďakujem historikovi Tomášovi Janurovi, PhD.). Nie je bez zaujímavosti, že na Slovensku existuje ešte jedna, takmer identická kompozícia Triumfujúceho Krista. Signovanú a datovanú maľbu v majetku Nitrianskej galérie namaľoval málo známy holandský maliar Elias Mögel v roku 1784 (inv. č. O 2007), pravdepodobne nezávisle od obrazu zo Zmetákovej zbierky.
Zoznam diel autora: