Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 1 161,79,- € V krčme. 1919. Olej na plátne. 68 x 68 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
970,- € Zátišie s jablkami a zeleným skleneným džbánom. 1933. Olej na plátne. 70 x 85 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
929,43,- € Krajina z okolia Lučenca. Okolo 1910. Olej na plátne. 65 x 88 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
929,43,- € V záhrade. Okolo 1925. Olej na plátne. 72 x 83 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
900,- € V krčme. 1918. Olej na plátne. 41 x 49 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
829,85,- € Zátišie s kvetmi. Okolo 1935. Olej na plátne. 69 x 82 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
829,85,- € Dedinské zákutie. Okolo 1920. Olej na plátne. 37 x 42 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
Biografia: František Gyurkovits sa narodil 28. 3. 1876 v Budapešti, zomrel 21. 1. 1968 v Lučenci. 1894-96 a 1900-2 študoval grafiku na Umeleckopriemyslovej škole v Budapešti, od 1896 u prof. E. Ballu, 1902-1904 na Académie Julien a súkromnej škole F. Calarossiho v Paríži, od 1904 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Seitz, Degregger). Od 1913 sa usadil v Lučenci, kde v medzivojnovom období viedol neoficiálnu maliarsku školu. K jeho žiakom patrili J. Szabó, L. Gandl a maďarský maliar E. Fischer. Člen Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Samostatné výstavy mal v Lučenci (1921) a v Martine (1955). Súbornú výstavu mal 1976 v Lučenci.
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 46-48.
Poradové číslo: | 29 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 800 € |
Rok: Okolo 1920
Technika: Olej na vrecovine
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 58 cm
Značené: Značené vpravo dole "Gyurkovits"
Popis: Dielo bolo vystavené na autorovej súbornej výstave v Banskej Bystrici v roku 2012 a publikované v katalógu výstavy
„ZÁTIŠIE S KYTICOU A TÁROGATÓ“ je príznačným dielom banskobystrického maliara Guylu Flachého. maliar maďarského pôvodu prešiel podobnou vývinovou cestou, ako väčšina druhej generácie našich secesných expresionistov: sociálnym uzemnením secesného základu, lekciou cézanizmu a nakoniec žánrovým expresionizmom. Jeho vzťah k secesii pritom nemal ráz len sprostredkovaného poučenia jej maďarským variantom. Po štúdiách na budapeštianskej akadémii u protagonistu nagybánskej školy Károly Ferenczyho odchádza totiž do Viedne ku Gustávovi Klimtovi. Všestranne rozhľadenému umelcovi, príležitostnému básnikovi nechýbali ani širšie spoločenské ambície: podnietil založenie už spomínaného menšinového výtvarného spolku Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Približne od roku 1914, ale najmä od príchodu a definitívneho usadenia sa v Banskej Bystrici už prekonal nesúrodé začiatky zjednotené len dôslednou secesnou dekoratívnou štylizáciou farebnej škály (Ležiaci akt, 1914--1920) a dopracoval sa k nezameniteľnému, ľahko identifikovateľnému autorskému štýlu. Vyznačoval sa zvláštnym, akvarelovým narábaním olejomaľbou (nie nepodobnému jednej línii cézannovskej žánrovej maľby Júliusa Jakobyho). Rozmývaním maliarskej hmoty do jasne ohraničených, fazetovo k sebe prikladaných farebných plôch, spolu s efektmi presvitajúcich lazúr a podkladu sledoval dva ciele. Jednak tým dosahoval lapidárnu organizáciu obrazového priestoru s priznanou konštruktívnosťou tvarov figúr a ďalších obrazových predmetov a jednak týmto spôsobom zachovával pocit ľahkosti, bezprostrednosti maliarskeho prednesu. Kolísanie medzi secesnou lineárnosťou a cézanistickou skladobnosťou tak vyústilo do programovej expresivity.
Zoznam diel autora: