08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH DIEL MILOŠA ALEXANDRA BAZOVSKÉHO DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 32 000 Hrabačka. Okolo 1952. Olej na kartóne. 32,5 x 43 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 32 000 Leštiny.. 1949. Olej na kartóne. 26 x 42 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 26 000 Jeseň. 1948. Olej na kartóne, 34 x 24 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 22 405 Poludnie. 1929. Olej na plátne. 67 x 50 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 20 700 Uterieň (Cesta na polnočnú). 1954. Olej na sololite, 27 x 46 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
€ 20 000 Jeseň na poli. Okolo 1952. Olej na hrubom kartóne. 31 x 50 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 20 000 Zátišie s krčahom a jablkami. 1931. Olej na kartóne. 35 x 43 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 20 000 Pri rieke. Okolo 1952. Olej na lepenke. 40 x 68 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
Biografia: Narodil sa 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1929 spolu s Palugyayom študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930-33 spolupráca s Alexym a Palugyayom (cesty na Oravu, Detvu, Pohronie). 1932 spolu s Alexym cesta do Poľska. 1936 účasť na Bienále v Benátkach, 1936-37 študijné pobyty v Juhoslávii. 1937 cesta do Poľska a Švédska. 1920--1930 pravidelne vystavoval so Spolkom slovenských umelcov, v tridsiatych rokoch so Združením slovenských umelcov, 1939--1945 so Spolkom slovenských výtvarných umelcov, po 1946 so Skupinou výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 vystavoval vo Viedni, v rokoch 1942, 1958 a 1967 boli jeho diela vybraté do kolekcie pre Bienále v Benátkach. Najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť.
Literatúra: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 51 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: Okolo 1934-37
Technika: Tempera, gvaš na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 25 cm
Značené: Značené vľavo dole "Bazovský"
Ďalšie vlastnosti: Predajná cena diela len na osobitné dožiadanie!
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„BAČOV SEN“
je z hľadiska celkovej tvorby Miloša A. Bazovského ikonografickou exkluzivitou. Pochádza z periódy „lyrického kontrapunktu“ (K. Vaculík) tvorby rokov 1934 – 37. Akoby až vtedy, odznova a naplno zúročil poznanie Chagalla, Cézanna a van Gogha zo svojho prvého parížskeho študijného pobytu: "... najzásadnejšiu zmenu prekonal Bazovského výtvarný názor v celkovom popretí pevného, definitívne vyhraneného tvaru a tým aj plošnosti... Namiesto princípu racionálnej tvarovej analýzy nastupuje citová, subjektívno-lyrická improvizácia... Princíp citovej improvizácie a dynamičnosti má potom spätný dôsledok aj na celkový charakter maliarskeho podania, ktoré spolieha na prekvapujúci, nenaučený a nenaučiteľný účin bezprostredného rukopisného prednesu... Vedľa nervného pastózneho maliarskeho rukopisu a iritujúceho spracovania farebnej hmoty či plochy je dôraz na farebnom vyjadrení a odvážnom uplatňovaní nových koloristických hodnôt... širokej škály žltých, smaragdovo zelených, oranžových tónov a celej sústavy fialových a ružových." (Karol Vaculík) Sprvoti sa zdá, že maliar len ďalej rozvíja radikálne stránky dynamickej rytmiky predchádzajúcich „fragmentov ľudového“. Lenže do hry začína čoraz zásadnejším spôsobom vstupovať farba. Predovšetkým obraz Jarmok (1934) s vystupňovaným fialovo-ružovým ladením, alebo , Pred chalupou – Heľpiansky mptív (1934), Hlásnik (1936), Detviansky motív (1935), Pltníci (1935), Sestry (1935), ale najmä Máj (1936), Žena s kravou (1935) s nadsadenou noblesou teplých oranžových a červených tónov, sú charakteristické pre túto novú tendenciu. Koloristické senzácie sú však vzápätí korigované obnoveným záujmom o skladobný poriadok, ktorý je založený – akoby v priamej odozve na práve aktuálny Fullov a Galandov princíp „farboplochy“-- na rezonancii rytmickej kontúry a sústavy dynamicky rozhodených farebných plôch -- Spomienka na Paríž (1936), Biele práčky (1936), Slovensko (1936 – 1937), Rodinka (1936), Vianoce (1936), V slovenskej dedine (1937), Slnečné okno (1937) a napokon ružovo fialové Pokušenie (1936) a kultová Zemiaková madona (1936). Všetky nové výrazové prvky Bazovského maľby sú teda v súlade so zmenami obsahovej a významovej osnovy diela, prispôsobujúcej sa záchvevom subjektívneho, nadovšetko artistného výkladu tradičného ľudovožánrového motívu. Dôraz na noblesné účinky arabesky farby, jej emotívneho a nie znakového pôsobenia, vynáša na povrch diela výraz okamžitej psychologickej dispozície maliara, stáva sa výlučným prostriedkom jeho sebavyjadrenia. Skutočnosť života slovenského ľudu i jeho štylizácia v obraze strácajú -- pre našu modernu obvyklú -- symbolickú hodnotu: dielo poukazuje len spätne k sebe samému a k jeho tvorcovi.
Zoznam diel autora: