08. Apríl 2014, 19:00
Poradové číslo: | 45 |
Odhadovaná cena: | 4 000 – 6 000 € |
Konečná cena: | 7 000 € |
Rok: Okolo 1920
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 80 x 100 cm
Značené: Značené vpravo dole "Csordák"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„TATRANSKÁ KRAJINA S OVCAMI (PREDJARIE)“
vynikajúcim spôsobom dokladá zrelú tvorbu Ľudovíta Csordáka, radikálny odklon od plenérovej koncepcie jeho profesora z pražskej akadémie. Už v deväťdesiatych rokoch totiž prestal pôsobiť výlučný vplyv mařákovskej polohy aj na tvorbu najvernejších Mařákových žiakov. I do Prahy dospela oneskorená ozvena všeobecnej krízy objektivizujúceho krajinárskeho realizmu. A aj tu sa riešila psychologizujúcim, individualistickým prehodnotením vzťahu umelca ku krajinárskemu motívu. V Čechách tomu napomohol ohlas Chittusiho veľkej posmrtnej výstavy v Prahe (1892), sprostredkujúcej i Csordákovi tvorivú problematiku barbizonskej maľby. Jeho nová orientácia sa prejavila už okolo roku 1900, ale najvýraznejšie v krátkom období rokov 1909--1912, opustením tajomnej, symbolické významy zvestujúcej atmosféry lesných interiérov v prospech maliarsky bezprostrednejšieho, jasavého koloritu vzdušných pohornádskych krajín s nízkym horizontom pod vysokými oblohami (Leto -- Žatva, okolo 1905; Motív zo Slanca, okolo 1907; Žatva, okolo 1910; Lúka so skupinou stromov, okolo 1910). Ako však zistil Karol Vaculík: "(Csordákovo) lyrizujúce farebné extempore, sledujúce dematerializáciu farebného podania a určitý nábeh k tvarovej štylizácii, nesúvisia natoľko s českou vývojovou problematikou, ale sú skôr odrazom nálad konca storočia vo viedensko-budapeštianskom okruhu a v luministickej orientácii viacerých maďarských letných škôl (Szolnok, Nagybánya)... ". Je teda zvláštne ako naši maliari rozhrania storočí - umelcov odlišného naturelu, školenia a národnej príslušnosti - nakoniec zviedla na tú istú umeleckú cestu akási vyššia sila, príťažlivosť umeleckých ideí strednej €ópy rozhrania storočí. V ich maľbe sa odmocňovala do národne nejasného pocitu regionálnej -- a nie teda "kmeňovej" príslušnosti k východnej časti horného Uhorska. A preto svoj lokálpatriotizmus mohli bez problémov uplatniť v prirodzenom súzvuku s vedomím kultúrnej tradície širšej, "uhorskej" vlasti. Duchovným smerovaniam jej atmosféry nakoniec podľahli bez ohľadu na odchodné individuálne, ľudské i všeobecne kultúrne východiská. A v tom tkvela zároveň aj hlavná príčina, pre ktorú obaja v traumatizujúco zúžených a národne roztrieštených kultúrnych pomeroch novej republiky nenašli miesto zodpovedajúce závažnosti úsilí svojej výtvarnej mladosti.
Zoznam diel autora: