08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY „HLAVIČIEK“ JANA HÁLU DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 9 000 Dievčatko z Važca. 1942. Olej na plátne. 48 x 28 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 7 000 Važecké dievča z profilu. 1942. Olej na plátne, dublované. 27 x 25 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 7 000 Dievča s Važca . 1947. Olej na kartóne. 24 x 23 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
€ 6 671 Dievča s ružou. 1943. Olej na plátne. 64 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
€ 5 808,- € Dievčatko z Važca. 1956. Olej na plátne. 24 x 24 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 5 500 Važecký chlapec (Vlado Ivan). 1957. Olej na kartóne. 25 x 23 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
€ 5 300 Dievčatko z Važca. 1947. Olej na kartóne. 25 x 23, 5 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
€ 5 300 Važecké dievča. 1945. Olej na plátne, dublované. 24 x 21 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
Poradové číslo: | 7 |
Odhadovaná cena: | 9 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 12 000 € |
Rok: 1946
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 44 x 42 cm
Značené: Značené vľavo dole "J. Hála 46"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„DIEVČA Z VAŽCA“
patrí k takzvaným „hlavičkám“ Jana Hálu. Teda k neprerušovanej a kontinuálnej línii jednej časti jeho záverečného diela. Myslíme tým na nepreberné množstvo pôvabných (zväčša dievčenských) komorných „hlavičiek“ – Ondrej Profant (1943) , S krčiažkom (1946), Mamka Šeďová (1947), Marka Chovančeková (1946), Važťan (1948), Štúdia hlavy dievčatka (1948); Važťanka (1950) a ďalšie, ktoré výrečne zastupujú poetiku Hálovho neskorého manierizmu, zviditeľnenie predstavy o národe uchovávajúcom i svojou fyzickou tvárnosťou „večné“, starobylé hodnoty, určujúce v čase i priestore nezmeniteľné rozmery jeho pozemského bytia. Neobyčajnú maliarsku sviežosť si tiež - až do samého záveru umelcovej maliarskej aktivity - zachovávajú diela s motívmi hrajúcich sa či odpočívajúcich važeckých detí v krajinnom rámci letnej prírody (Malá Važťanka. 1941; Osvieženie, 1943; V prírode, 1947; Proti slnku, 1946; Pri husiach, 1948; Na slniečku, 1949; Dve žiačky, 1955). Ich výtvarné poňatie predpracoval už v sérii desiatich litografií, ktorú v roku 1933 vydal v spolupráci s Východoslovenským múzeom v Košiciach. Jeho vtedajší riaditeľ Jozef Polák uviedol bibliofíliu tak trochu nadnesenými, ale podstatu vystihujúcimi slovami: „... v těch školácích a husopaskách, buclatých batolatech, ve skotačivé klukovské divočině i v mateřsky něžném laskání děvčátek s bábkami, rozehřívá se jeho vlastní srdce nejvíce, rozbíhá se tužka nejlehčeji. Jim rozumí Hála, sám prosté, velké dítě, nejlépe...“ Farba spriezračnela, rozochvieva sa magickou radiáciou. Jej maximálne vyjasnenie na bielom základe pozadia, bezpečné, kaligrafické ťahy nelomených štetcových akordov – to všetko sú dominujúce štýlové hodnoty, ale aj nosiče jasného, ľahko čitateľného inotaja, priameho, nesprostredkovaného odlesku individuálnej mytológie umelca. Obrazy važeckých detí, plné miloty a ľúbeznosti, sa mierou lyrického zaujatia preto zaraďujú medzi najosobnejšie realizácie Jana Hálu.
Zoznam diel autora: