08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 000 Akt. 1909. Olej na plátne. 127 x 69 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 6 200 Snímanie z kríža. Okolo 1910. Olej na plátne. 102 x 68 cm. (108. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností , 04.12.2012)
€ 5 600 Zima na dedine. 1909. Olej na plátne. 40 x 57 cm. (107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 3 186 Zátoka. Okolo 1912. Olej na plátne. 130 x 80 cm. (3. jesenná aukcia, 25. 9. 1997)
€ 2 489 Msgr. István Cselényi. Okolo 1940. Olej na plátne. 105 x 83 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
€ 2 323 € Snímanie z kríža. Okolo 1914. Olej na plátne. 102 x 68 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
Biografia: Narodil sa 18. 4. 1873 v Miskolci, zomrel 9. 12. 1948 v Košiciach. 1897-1901 študoval na súkromnej škole S. Hollósyho v Mníchove, 1902-3 na Académie Julian v Paríži (prof. Laurens). 1913-14 stáž v majstrovskej škole J. Benczúra v Budapešti. 1892-94 žil vo Viedni, 1895-1914 a od 1918 až do smrti v Košiciach. 1915-18 frontový maliar rakúsko-uhorskej armády. V Košiciach súkromne vyučoval maliarstvo (do roku 1938). K jeho žiakom patrili K. Bauer, B. Kontuly, J. Kmetty, J. Fabíni, J. Grotkovský, J. Kollár, J. Bukovinský a ďalší. Aktívne sa angažoval v činnosti výtvarného odboru košickej Kazinczyho spoločnosti (1924-35 predseda). Samostatné výstavy mal len v Košiciach - (1902 s E. Lengyelom-Reinfussom, 1909, 1912 s Ľ. Csordákom, 1920, 1929 s Jasuschom a Kieselbachom).
Literatúra: Saučin, L.: Elemír Halász-Hradil a umenie jeho doby. Bratislava 1962.
Poradové číslo: | 43 |
Odhadovaná cena: | 3 000 – 4 000 € |
Konečná cena: | 2 800 € |
Rok: 1914
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 75 cm
Značené: Značené vpravo dole "Hallász Hradil Elemér 1914"
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„DIEVČATKO S RUŽOVOU MAŠĽOU VO VLASOCH“
je „mondénnym“ portrétom košického maliara Eleméra Halásza-Hradila. Počas krátkeho parížskeho pobytu s oneskorením spoznal "nové" umenie a najmä v období rokov 1906--1913 váhal medzi luminizmom, impresionizmom a secesným dekorativizmom (Hlava starca, 1906; Stohy na slnci, 1907; Slnečný dvor s koňmi, 1908; Na trhu, 1910; Sedliacke dievča v záhrade -- Odpočinok, 1910; Hlava dedinčanky, 1911; Pohľad na Ťahanovce, 1912; Ryšavý chlapec, 1912; Chlapec s ryšavými vlasmi, 1912; Hlava dievčaťa, 1913; Cigánsky ples, 1913). Halászove osobné osudy a kultúrna orientácia boli rovnako rozpoltené ako jeho umelecké úsilia. Jeho pôvodnou ambíciou bol portrét, skutočný prínos však znamenali jeho krajinárske a figurálne štúdie. Medzi Viedňou a Mníchovom volil pre svoje akademické štúdiá modernejší Mníchov. Tam dal prednosť súkromnej maliarskej škole Simona Hollósyho, ktorý bol pre svojich žiakov stelesnením odporu voči prežívajúcej akademickej maniere benczúrovského umenia. Halász napriek tomu považoval oneskorenú možnosť štúdia v mníchovskom Benczúrovom majstrovskom ateliéri za životnú šancu (1913--1914) a pociťoval ako osobnú tragédiu, keď v dôsledku vojny musel prerušiť a napokon nedokončil stáž u "kniežaťa uhorských maliarov". "Bohémsky apoštol" Hollósy však prechádzal v čase Halászových štúdií umeleckou krízou. Od roku 1896 začal vodiť svojich žiakov na plenérové maľovanie do umeleckej kolónie v sedmohradskej Nagybányi, čím sa jeho pedagogická prax rozložila na výuku ateliérovú a plenérovú. Túto rozporuplnú dvojtvárnosť si štýlový prejav Halászovho umenia zachoval nastálo. Halászov impresionizmus zostal preto i v najradikálnejších prejavoch váhavý a tým aj dobovo veľmi príznačný. Stredoeurópskygenius loci tu totiž -- podobne ako u Mednyánszkeho -- spôsobil nechuť k modernistickej svojprávnosti obrazu. Maliarske dielo predsa musí vypovedať nielen opticky, ale i filozoficky! Preto sa i do dôsledkov nepochopené impresionistické postupy uplatňujú v Halászovom maliarstve v celkom obrátenej funkcii. Nie ako poukaz na dojmové kvality optickej krásy modelu, ale ako nosič symbolických odkazov k "mimoobrazovej" skutočnosti.
Zoznam diel autora: