08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL HERMANA KERNA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 46 471,49 V krčme. Okolo 1900. Olej na plátne. 163 x 305 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 17 426,81 Čítajúci. 1909. Olej na plátne. 44,5 x 30,5 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
€ 12 115,78 Predavač zeleniny. Okolo 1900. Olej na dreve. 47,2 x 31,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 10 800 Vykladačka kariet. Okolo 1900. Olej na plátne. 40 x 50 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 9 792,21 V kuchyni. 1875. Olej na plátne. 75 x 57 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
€ 7 136,69 Potulný huslista. Okolo 1905. Olej na plátne. 56 x 42 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 6 970,72 Starý huslista. 1906. Olej na plátne. 48 x 32 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
€ 5 808,94 Muzikant. Okolo 1900. Olej na plátne, dublované. 53 x 42,5 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL HERMANA KERNA DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 25 000 Kartová hra. 1903. Olej na kartóne. 40,6 x 50,8 cm. Amsterdam 2002
€ 21 583 Poľovník. Olej na kartóne. 45,7 x 30,5 cm. Londýn 1999
€ 18 950 Oslava narodenín. Okolo 1875. Olej na plátne. Budapešť 2008
€ 16 316 Drink medzi pesničkami. Olej na kartóne. 30,5 x 45,7 cm. New York 1999
€ 15 761 Remeselník (Výrobca hudobných nástrojov). Olej na kartóne. 45,7 x 66 cm. Londýn 1998
Biografia: Narodil sa 14.3. 1838 v Liptovskom Hrádku, zomrel 18.1. 1912 v Mariaenzerdorfe v Rakúsku (jeho synovec bol známy maliar Peter Július Kern). 1952 študoval súkromne u T. Boemma v Levoči, 1854 u J.B. Klemensa v Prahe, potom na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. Rahl), 1967 na AVU v Düsseldorfe, 1870 na AVU v Mníchove. Pôsobil v Budapešti, od 1877 vo Viedni ako oficiálny portrétista, neskôr autor žánrových obrazov (najmä kuchynské scény). 1885 vytvoril fresky pre divadlo v Szegede. Ako jeden z mála pôvodom slovenských výtvarníkov má €ópske obchodné renomé: jeho diela sú pravidelne ponúkané v najvýznamnejších stredo€ópskych aukčných sieňach.
Literatúra: Saučin, L.: Slovenské maliarstvo, sochárstvo a grafika 1850-1900. Bratislava 1973, s. 40.
Poradové číslo: | 15 |
Odhadovaná cena: | 7 000 – 8 000 € |
Konečná cena: | 7 600 € |
Rok: Okolo 1870
Technika: Olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 31 cm
Značené: Značené vpravo dole "Kern H."
Popis:
Súkromná zbierka na Slovensku.
„MLADÉ VÍNO“
je typickým žánrovým dielom Hermana Kerna, poukazujúce na duchovné východiská stredoeurópskeho umenia konca 19. storočia. V romantizujúcich, realistických i naturalistických podobách pomaly končila biedermeierovská epocha s jej pohodlím myšlienkovej nehybnosti, duchovnej priemernosti a stálosti meštiackeho života i umenia. Maliarsky biedermeier -- to nebol len tichý, intímny pôvab meštiackych interiérov, sentimentálnych žánrových obrázkov všedného života, poživačných gurmánskych zátiší. Odmietnutie heroizmu, patetiky, monumentality €ópskeho klasicizmu a empíru od počiatku zvestovalo oveľa viac -- individualistický, chcelo by sa napísať, že až prízemný vzťah Stredo€ópana k životu, politike, vlastnej histórii i umeniu. Najmä zo súdobej literatúry známe pocity chýbajúcej zjednocujúcej myšlienky, nedejinnosti, absencie veľkých príbehov historickej tradície, ale i mŕtvosti, nemennosti každodenného života monarchie, neboli extravagantným plodom frustrovaných duší kaviarenských intelektuálov. Boli zrkadlovým obrazom duchovnej neistoty rakúsko-uhorskej štátnej ideológie. Biedermeier vrcholiaci počas nacionalistických revolúcií polovice storočia bol len jedným z jej umeleckých prejavov, určite však najpríznačnejším. Filozofia života uctievajúca nadovšetko hodnoty a predstavy malého človeka však vo výtvarnom umení prežívala i naďalej, ibaže nadobúdala iné umelecké spôsoby vyjadrenia. Nastupujúci revoltujúci, pátosom nadčasových tém nesený romantizujúci realizmus, ale aj priamočiary verizmus courbetovského razenia, oneskorené vplyvy francúzskych maliarov barbizonského lesa, prorokov impresionistickej revolúcie -- všetky tieto aktuálne príklady €ópskeho umeleckého diania sa v papinovom hrnci stredoeurópskej kultúry prelomu storočí zvláštnym spôsobom miešali, prestupovali a často i menili vo svoj protiklad. Modernistická revolúcia mala preto v tomto regióne skôr povahu evolúcie v duchu onoho Haškovho povestného "pokroku v medziach zákona".
Zoznam diel autora: