08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 170 000 Utečenci. Okolo 1939-41. Olej na plátne. 6 x 54 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 53 110,27 Masky. 1939. Olej na plátne. 61 x 75 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
€ 30 000 Hliadka. 1942. Tempera, gvaš na kartóne. 47 x 35 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 29 000 Žongléri. 1932. Tempera, gvaš na kartóne. 29 x 39 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 27 000 Hliadka. Okolo 1941-42. Gvaš na papieri. 42 x 50 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
Biografia: Narodil sa 24. 11. 1909 vo Veľkých Kostoľanoch pri Trnave, zomrel 4. 7. 1945 v Prahe. 1924-26 študoval na Strednej hospodárskej škole v Košiciach, 1926 bol žiakom súkromnej školy G. Mallého v Bratislave (priateľstvo s Mudrochom a Želibským). 1926-31 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Obrovský). 1931-32 bol na študijnom pobyte v Paríži (do Prahy sa vrátil na jar 1932). 1933 účasť na výstave Slovenska v Prahe. 1935 prvé príznaky sclerosis multiplex. 1935 samostatný debut vo výstavnej sieni Elánu v Prahe ohlasujúci nástup jeho generácie. 1937 spolupracoval s K. Šourkom na príprave výstavy Staré umenie na Slovensku v Prahe. 1940 samostatná výstava v Alšovej sieni Umeleckej besedy v Prahe. V 1941 a 1943 krátke návštevy Slovenska. Člen pražskej Umeleckej besedy ( 1942 dostal výročnú cenu Umeleckej besedy za obraz Jazdci). 1946 vyznamenaný Národnou cenou za vedu a umenie in memoriam, 1947 Štátna cena in memoriam.
Literatúra: Šourek, K.: Dílo Cypriána Majerníka. Praha 1946; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1976; Zmetáková, D.: Cyprián Majerník. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1980; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1981; Bartóková, E.: Cyprián Majerník (personálna bibliografia). Trnava 1984. Kiss – Széman, Z: Cyprián Majerník. Bratislava 2010.
Poradové číslo: | 56 |
Odhadovaná cena: | 24 000 – 26 000 € |
Konečná cena: | 24 000 € |
Rok: 1943
Technika: Tempera na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 24 x 31 cm
Značené: Značené vpravo dole "Majerník"
Popis:
Významná súkromná zbierka v Čechách. Získané na aukcii Dorothea, Praha (2012). Na zadnej strane nálepka Ústredného zväzu československých umelcov s popisom diela. Nálepky dokladajúce vystavovanie obrazu - Dielo Cypriána Majerníka. Myslbek Praha, 29. 1. - 3. 3. 1946 (č. kat. 153), Umelecká beseda Praha, 5. 11. 1943 - 9. 1. 1944, Výstavná sieň Lidovej demokracie Praha, 4. 2. - 23. 2. 1958.
„SPEVÁČKY“
sú zberateľsky zaujímavým dielom záverečnej, existenciálne podmienenej tvorby Cypriána Majerníka.
Už roku 1935, hneď po úspešnom samostatnom pražskom debute u Mazáča, bol hospitalizovaný v nemocnici a koncom roka na liečení vo Vysokých Tatrách. Roku 1937 diagnostikovali jeho chorobu ako začínajúcu "sclerossis en plaque". Mal vtedy tridsaťpäť rokov a stalo sa tak len niekoľko týždňov po skončení druhej svetovej vojny. Nevyliečiteľná choroba, depresie z ťažkej hmotnej situácie, provizórnosť osobného života v protektorátnej Prahe -- to všetko iste boli dôležité skutočnosti, podmieňujúce charakter posledného, záverečného obdobia Majerníkovho maliarstva. V ňom jeho metafyzickou maľbou načrtnutú deštruktívnu ideu obnažil vo fascinujúcej podobe. Jej obrysy možno rozpoznať už v krátkom "prechodnom" období rokov 1936--1938, keď sa načas ocitol pod priamym vplyvom maliarstva Františka Tichého. Už tu -- v rámcoch ikonografie cirkusu a rozličných narážok na španielsku občiansku vojnu -- sa zjavili neskôr výlučné námety jazdcov (Traja jazdci, 1937) a vojnových utečencov (Španielsky motív, 1937) i tragikomická postava Cervantesovho Dona Quijota (prvá olejomaľba s touto témou pochádza z roku 1937). Za kľúčový obraz tohto obdobia je považované Osudné stretnutie (1937), predurčujúce povahu inotajnej znakovej štruktúry Majerníkovej maľby -- jazdci (anonymní vrahovia) verzus bezmenná a beztvará masa utečencov, metafora bezbrannosti, nevinných obetí neľudského násilia. Nasledujúce obrazy (Ružový piesok, 1938; Utečenci -- Oheň, 1938; Výprava, 1939; Don Quijote a Sancho Panza, okolo 1940; Monument -- pomník slávneho muža, 1940; Milosrdný samaritán, 1940) dokladali postupný ústup artistných ambícií (najmä vo farebnosti) a narastanie podriadenosti priamočiaremu, jednoznačne poznateľnému inotaju. Ten potom prevážil v posledných rokoch 1941--1945, s istým medzníkom v roku 1943, kedy v Majerníkovej traktácii jazdcov, hliadok, zajatcov, utečencov narastá príklon k realite, maliar smeruje od “metafyzickej maľby k naturalizmu” (Ľudmila Peterajová).
Zoznam diel autora: