08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL KAROLA MARKA ST. DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
€ 8 000 Léda s labuťou. Okolo 1832. Olej na dreve. 25,4 x 22,5 cm.(107. večerná aukcia, 13.11.2012)
NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL KAROLA MARKA ST. DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 130 000 Diana a Callisto. 1850. Olej na plátne. 143 x 200 cm. Miláno 2008
€ 87 340 Talianský motív s loďou. 1847. Olej na plátne. 54 x 78 cm. Budapešť 2006
€ 78 957 Krst podľa apoštola Filipa. 1827. Olej na plátne. 74 x 94 cm. Viedeň 2007
€ 70 040 Talianska krajina s dúhou. 1838. Olej na plátne. 75 x 100 cm. Budapešť 2002
€ 66 980 Biblická scéna. Olej na plátne. 44,5 x 57,5 cm. Budapešť 2002
Biografia: Narodil sa 25. septembra 1791 v Levoči, zomrel 18. novembra 1860 vo Vila Appeggi v Taliansku. Bol zakladateľom renomovanej umeleckej rodiny. Jeho synovia Karol ml. (1822-1901), Andrej (1824-1895), František (1832-1974) a dcéra Katarína (1831-1865) sa stali známymi maliarmi. Študoval na gymnáziu v Levoči, matematiku a geometriu na Kráľovskej akadémii v Cluji a na Institutum geometricum v Pešti, 1818-1822 na Kresliarskom inštitúte v Pešti, 1822 na výtvarnej akadémii vo Viedni. 1840 sa stal členom Uhorskej akadémie vied. Pôsobil ako zememeračský inžinier na panstve v Starej Ľubovni, potom šesť rokov ako maliar u biskupa Esterházyho v Rožňave, 1826 v Eisenstadte, 1830-1832 vo Viedni, 1832-1838 v Ríme, 1838-1843 v Pise, 1843-1848 vo Florencii, kde vyučoval na výtvarnej akadémii, od 1848 vo Villa Appeggi pri Antele v Toskánsku. 1853 navštívil Uhorsko. Pravidelne počas života vystavoval vo Viedni a Ríme. Prvú samostatnú posmrtnú výstavu mal v Budapešti (1899). Jeho diela sú zastúpené v zbierkach Múzea výtvarných umení v Budapešti, Slovenskej národnej galérie, Východoslovenskej galérie v Košiciach, Österriechische Galerie vo Viedni, v múzeách a galériách v Mníchove, Kodani, Florencii, Drážďanoch, Lipsku, ako aj Národnej galérie v Prahe.
Literatúra: Pogány, Ö., Gáborné, K.: Markó Károly. Budapest 1954; Bodnár, E.: Markó Károly. Budapest 1980; Wagner, K.: Ehrenhalle verdinstvoller Zipser des 19. Jahrhunderts. Levoča 1901; Bellák, G.-Dragon, S.-Hessky, O.: Markó Károly és köre. Mítosztól a képig. Budapešť, 2011; Pataky, D.: A magyar rajzmüvészet. Budapest 1960; Petrová-Pleskotová, A.: Slovenské výtvarné umenie národného obrodenia. Bratislava 1966; Thieme-Becker Lexikon, zv. 24, s. 117.
Poradové číslo: | 9 |
Odhadovaná cena: | 39 000 – 42 000 € |
Konečná cena: | 39 000 € |
Rok: Po 1850
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 53,5 x 72,5 cm
Značené: Značené vľavo dole "C. Markó senior""
Popis:
Významná súkromná zbierka v Maďarsku. K dielu je priložený posudok Dr. Gábora Belláka, historika umenia, spolukurátora poslednej reprezentatívnej monografickej výstavy autora v Maďarskej národnej galérii.
“JEŽIŠ A EMAUZSKÍ UČENÍCI”
je reprezentačným, veľkoformátovým dielom Karla Marka staršieho. V Markovom diele sa často stretávame s opakovaním námetu a návratmi k už spracovaným témam. K nim patrí aj príbeh o stretnutí učeníkov z Emauz s Ježišom Kristom po jeho zmŕtvychvstaní tak, ako ho opísal evanjelista Lukáš (Lk 24, 13-35). Podľa znalca Markovho diela je predkladaná olejomaľba už pätnástym známym (vrátane dnes nezvestných) obrazom s týmto príbehom. K maľbe Ježiš a emauzskí učeníci z našej ponuky je najviac podobná kompozícia z Gallerie d’Arte Moderna v Miláne (olej, plátno, 138 x 200 cm), ktorá bola vytvorená v roku 1845 podľa predlohy, ktorú dnes vlastní Maďarská národná galéria (olej, plátno, 52 x 76 cm, inv. č. 1713-2). Všetky známe maľby stýmto námetom majú spoločný repertoár motívov, ktorý však Markó jemne obmieňa a inovuje. Táto vlastnosť a precízna maľba charakteristický kolorit jednoznačne potvrdzujú, že ide o dielo slávneho levočského rodáka.
Našou i zahraničnou umeleckou históriou (a aj medzinárodným umeleckým obchodom) je považovaný za významného predstaviteľa krajinomaľby 19. storočia s nespochybniteľným európskym významom. Patrí k reprezentantom klasicizujúceho prúdu európskej krajinomaľby s prechodnými náznakmi inklinácií k preromantizmu. Vo svojej dobe bol vyhľadávaným umelcom tak v Taliansku, ako aj v monarchii. Začínal v podstate ako samouk, prvé školenie dostal pravdepodobne u významných levočských umelcov J.J. Müllera a J. Cauczika. V Starej Ľubovni a v Rožnave sa venoval kartografii a umelecké ambície uplatňoval najmä v tvorbe paragonov (Mapa lesného panstva rožňavského biskupstva, 1818). Amatérsky maľoval gvaše s krajinnými tatranskými motívmi, okrem toho kopíroval krajinky viedenského litografa J. Fischera, ilustrujúce rukopis A. Mednyánszkeho: Malerische Reise... a práce J. J. Müllera z Levoče. V Pešti sa pohyboval v okruhu maďarsky orientovaných literátov, v lete sa vracal na Slovensko a kreslil slovenské krajiny (hrad Krásna Hôrka). 1821 začína maľovať v Pešti svoje prvé olejomaľby (Pohľad na časť starého Budína, Margitin ostrov a ďalšie). Počas viedenského pobytu maľoval hlavne mytologické motívy a biblické scény (Narodenie Bakcha, Útek do Egypta, Bakchus a Ariadne). Od 1825 pravidelne cestoval na esterháziovský dvor do Eisenstadtu, kde okrem iného namaľoval oltárny obraz pre tamojší kostol. Pri príležitosti uhorského snemu na pozvanie kancelára Revického navštívil Bratislavu, pričom vznikol obraz Pohľad na Bratislavu (1830). Na jeseň roku 1832 odcestoval za finančnej pomoci bankára Geymüllera do Talianska. Pod vplyvom klasicizujúceho akademizmu sa počas pobytu v Ríme vykryštalizoval jeho osobitý maliarsky štýl založený na princípoch klasicistickej trojplánovej výstavby obrazu s drobnou figurálnou stafážou. Charakteristickou pre neho sa stáva zlatistá teplá farebnosť (Nymfy, Kúpajúce sa nymfy, Paridov súd). Kreslí aj skice perom, tušou a ceruzou, pričom zvýrazňoval svetelnú modeláciu a rukopisné gesto (Krajina, Skica krajiny s mestom, Krajina s antickým chrámom). V období pobytu v Pise začali jeho maliarske diela získavať uznanie umeleckej kritiky, čoho výrazom bolo aj zvolenie za člena korešpondenta UAV a pedagogická činnosť na výtvarnej akadémii vo Florencii. 1845 sa architektonickým projektom zúčastnil súťaže na budovu parlamentu v Budapešti, jeho návrh však nebol zrealizovaný. Počas pobytu v Appeggi silneli v jeho tvorbe romantizujúce tendencie (Kosenie, Aqua Nera pri Ríme).
Zoznam diel autora: