08. Apríl 2014, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 23 000 Taliansky motív. 1932. Olej na plátne. 58 x 72 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
€ 23 000 Na trhu v Michalovciach. Okolo 1930. Olej na kartóne. 50 x 74 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 18 000 Na sedliackom dvore. Okolo 1940. Olej na plátne. 40 x 50 cm.. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 15 933,08 Taliansky motív. 1932. Olej na plátne. 72 x 58 cm. (83. zimná aukcia, 2. 12. 2008)
€ 15 300 Zelený štvrtok. Okolo 1930. Olej na kartóne. 59 x 76 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
€ 13 000 Dve ženy. Okolo 1930. Olej na plátne. 60 x 76 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 12 000 V zámockom parku. Okolo 1910. Olej na plátne. 60 x 75. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 11 200 Na trhu v Michalovciach. 1935. Olej na plátne. 50 x 40 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
€ 11 000 Veľkonočný utorok. Okolo 1935. Olej na kartóne. 41 x 50 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 11 000 Bohatá úroda. Okolo 1935. Olej na plátne, dublované. 69 x 74 cm. (106. jesenná aukcia výtvarných diel , 25.09.2012)
€ 10 000 Na trhu v Michalovciach 25/95. 1935. Olej na plátne, 50 x 40 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel , 13.03.2012)
Biografia: Narodil sa 15. 12. 1887 v Högyészy v Maďarsku, zomrel 6. 11. 1946 v Trenčíne. 1905-9 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo). 1910 dostal štipendium od spolku výtvarných umelcov Muvésház. 1911 krátky pobyt v umeleckej kolónii v Nagybányi. Od 1911 žil trvalo v Michalovciach, v tom istom roku krátky pobyt v maliarskej kolónii v Nagybányi. Do roku 1919 učiteľ, potom výtvarník v slobodnom povolaní. 1913 študijná cesta do Talianska (Benátky a okolie). 1931 sa presťahoval do vily v Hrádku neďaleko Michaloviec, ktorú mu zdarma prenajal obdivovateľ jeho tvorby gróf Sztáray. 1942 mozgová príhoda, po ktorej ľavostranne ochrnul. 1944 evakuoval do Bratislavy, po roku 1945 žil v Trenčíne. Člen Kunstvereinu a Jednoty výtvarných umelcov Slovenska.
Literatúra: Vízdalová-Haščáková, G.: Teodor Jozef Mousson, Košice 1979; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997. Kol. autorov: Jozef T. Mousson. Michalovce 2012.
Poradové číslo: | 4 |
Odhadovaná cena: | 20 000 – 22 000 € |
Konečná cena: | 21 000 € |
Rok: Okolo 1928.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 51 x 44 cm
Značené: Značené vpravo dole "Mousson J. T."
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku.
„ANNA LESZNAI V PLENÉRI“
je aj námetom veľmi zaujímavým dielom Jozefa Teodora Moussona. Portrétovaná Anna Lesznai (1885 – 1966), rodáčka zo Slovenska, poetka, maliarka a textilná výtvarníčka sa totiž intenzívne podieľala na avantgardných aktivitách v rámcoch košickej moderny (od roku 1919, kedy žila v exile, striedavo vo Viedni a Košiciach). Keď sa roku 1909 sa z okruhu Hľadačov sformovala prvá maďarská avantgardná skupina OSMA,vystavovala s ňou ako hosťujúci člen. Stretla sa tam okrem D. Czigányho, Ö. Marffyho a D. Orbána aj s umelcami, súvisiacich priamo s povojnovým výtvarným dianím na Slovensku: Károly Kernstockom, Lajosom Tihányim, ale i Robertom Berényim, Bertalanom Pórom a Bélom Czobelom. Predkladané dielo je patrí do „nagybánskej“ línie tvorby Jozefa T. Moussona. Tento maliar z pomaďarčenej rodiny francúzskeho pôvodu a pôsobiaci trvale od roku 1911 v Michalovciach, sa sústredil na efektné rozprávačstvo obrazov mestských trhov, zvykoslovných scén i pracovných žánrových motívov. ). Okrem toho však bol aj l ďalším z našich nasledovníkov plenérizmu prvej generácie maliarov kolónie v Nagybányi, kde bol na krátkom pobyte roku 1911. Jeho farebne tlmený, pochmúrny, sociálnymi prízvukmi podmienený žáner s prevahou hnedastých a sivastých tónov sa v tom čase obohacuje svietivými farebnými akordmi. Všetko sa začalo v okázalo slávenom miléniovom roku 1896. Dvaja maďarskí žiaci Hollósyho školy Réti a Thorma upozornili svojho učiteľa na mestečko Nagybányiu (Baia Mare) na okraji Sedmohradska. Ich zásluhou zaslalo mesto oficiálnu pozvánku Hollósymu a ešte v máji toho istého roku sem prvý raz vycestoval uctievaný majster a tridsaťjeden jeho žiakov -- Maďarov, Nemcov, Rusov, Poliakov a dokonca aj jeden Američan. Vedenie letnej školy tvorilo od počiatku päť výrazných maliarskych osobností. Okrem už spomínaných to boli ešte Ferenczy a Iványi-Grünwald. Hollósy bol na čele školy šesť rokov. Po jeho odchode sa letná maliarska kolónia zmenila na oficiálnu, celoročne fungujúcu "Nagybánsku slobodnú školu" s približne dvojnásobným ročným počtom frekventantov oproti jej začiatkom. Do čela školy sa dostávajú jej mladší, modernisticky naladení zakladatelia -- Ferenczy, Iványi, Réti a Thorma. Tým vlastne prestal existovať medzi Budapešťou a nagybánskou kolóniou Mníchov, dovtedy obmedzujúci korektor radikálneho rozletu tvorby učiteľov a žiakov školy. Vznik, metodika vyučovania, umelecké ideály i konkrétna výtvarná prax nagybánskej školy úzko súviseli s podobnými tendenciami v ostatnej Európe. Protagonisti nagybánskej školy, nazývanej dobovou kritikou "maďarským Barbizonom", nachádzali východiskové vzory nielen v "jemnom naturalizme" v Mníchove velebeného Bastiena Lepagea, ale aj v radikálnejšom príklade domáceho súbežca francúzskych impresionistov Szinyea-Merse, ktorého vyzdvihla zo zabudnutia k novej sláve práve budapeštianska miléniová výstava. Z tohto základu sa potom v prvom období školy rokov 1896--1906 odvíjala postupná cizelácia nagybánskeho slohu. Hlavným predmetom záujmu sa stal "vzťah medzi prírodou a človekom, pričom sa viac uplatňoval vždy jeden, alebo druhý prvok. Tak sa vyvinul osobitý nagybánsky sloh, ktorý naplňoval individuálnym obsahom rámec naturalizmu a individualizmu". Azda najvýstižnejšie definoval umelecký program školy Réti: "Szinyei-Merse sa dovolával prírody, Hollósy nazýval to, čo je v umení najdôležitejšie citom a Ferenczy požadoval od umeleckého diela artistnosť, vkus...".
Zoznam diel autora: