10. Jún 2014, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 15 700 Zbojníci. 1962. Olej na plátne. 91 x 110 cm. 110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 15 000 Oltár súčasnosti. 1964-65. Reliéf, asambláž, koláž na dreve. 120 x 84 cm. (86. letná aukcia, 9. 6. 2009)
€ 8 000 Sediaci ženský akt. 1962. Olej na plátne. 74 x 35 cm. (105. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 12.06.2012)
€ 7 634,60 Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
€ 6 140,87 Oltár budúcnosti. 1965. Kombinovaná technika. 100 x 97 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
€ 6 000 Modrý objekt II.. 1966-67. Kov,polychrómia,výška 58cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 5 000 Hlavy 1/88. 1957. Olej na plátne. 38, 5 x 46 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Stano Filko patrí ku kmeňovým postavám slovenskej výtvarnej scény. Autor s impozantným životopisom a ešte impozantnejším dielom patrí k najdôležitejším protagonistom slovenskej avantgardnej scénz už od šesťdesiatych rokov. Jeho azda najvýznamnejší životopisca Aurel Hrabušický výstižne a stručne charakterizuje Filkovu viacvrstvovú tvorbu ako prestúpenie osobného a ľudského s univerzálnym. Nepochopenie časti publika vidí v nedorozumení s formou Filkových prác. Na Slovensku sa vždy oceňovali výtvarníci – majstri svojho remesla, Filko svojím prejavom dodnes na Slovensku provokuje. Spočiatku bol autor prevažne maľoval pod vplyvom Neue Wilde, neskôr sa jeho zaujatie klinickou smrťou, čakrami, inými dimenziami, kozmickým a univerzálnym prejavilo v prostrediach, inštaláciách objektoch, ktorým toto pozadie prepožičiava ucelenú formu a filozofiu. Filko prerába svet okolo seba, recykluje svoje vlastné diela, zahmlieva je vždy svoj a jedinečný. Myslíme, že dnes už o Filkových kvalitách nikto nepochybuje. Tento výtvarník patrí k tým, ktorí prekračujú hranice našej malosti smerom k svetovému. Filkovo dielo patrí k základom slovenského súčasného umenia (A. Kusá).
Literatúra: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Stano Filko II. 1965–69. Bratislava. 1971.
Poradové číslo: | 197 |
Vyvolávacia cena: | 14 000 € |
Konečná cena: | 11 200 € |
Rok: 1958 - 62
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 113 x 193,5 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Filko"
Popis:
„FIGURÁLNA KOMPOZÍCIA“
je galerijným dielom ranej maliarskej tvorby Stana Filka. Umelca, ktorý nepretržite, od polovice šesťdesiatych rokov, kedy vstúpil na výtvarnú scénu, až po dnešok, patrí medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény a je neprehliadnuteľný aj v širšom medzinárodnom kontexte: "... o máloktorom slovenskom umelcovi možno povedať, že je "žijúcou legendou", tvorcom, ktorý sa pokúsil prekročiť hranice regionálnej situovanosti tunajšieho umeleckého vývoja. Stano Filko počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol - a dodnes zasahuje - prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá. Vytvoril bezprecedentne obsiahle a mimoriadne členité dielo, ktoré sa svojou proteovskou podstatou vzpiera jednoznačnému zaradeniu. Dopomohol tomu aj sám, premysleným budovaním vlastnej individuálnej mytológie, čím ďalej splývajúcej do nerozlučného celku s jeho tvorbou, životnými postojmi a konaním. Filkova tvorba je svojou povahou konceptuálna. Toto tvrdenie, ktorým rád operuje aj sám autor, môže na prvý pohľad znieť rozporne, ak máme na mysli zdanlivú chaotickú rôznosmernosť a rôznorodosť jeho tvorby. Napriek tomu má racionálne jadro. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny "miestny kolorit". Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom "meštiackom" zmysle slova) a proti "umeleckosti" artefaktu a jeho "pragmatickej" funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimo umelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska... " (K. Bajcurová, A. Hrabušický).
Zoznam diel autora: