117. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

10. Jún 2014, 18:00

Image

Aukcie | 117. letná aukcia výtvarných diel a starožitností

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 1 394,14 Kompozícia bez názvu. 1968. Olej na plátne. 89 x 70 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
€ 929,43 Zátišie. 1965. Kombinovaná technika. 73 x 90 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000) 730,27,- € Nefiguratívna kompozícia. 1968. Kombinovaná technika. 90 x 70 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
€ 730,27 Nefiguratívna kompozícia II. 1964. Kombinovaná technika na plátne. 75 x 90 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
€ 497,91 Povozy v búrke. Okolo 1940. Olej na plátne. 90 x 90 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)

Biografia: Alexander Szabó sa narodil 19. 12. 1921 v Leviciach. Výtvarné umenie začal študovať na výtvarnej škole T. Gallého v Budapešti. Po 1945 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave (prof. Mallý, Mudroch, Milly, Lehotský). Štúdium ukončil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u prof. Ľudovíta Fullu (1950). Jeho tvorba bola ocenená Cenou Cypriána Majerníka. Diela Alexandra Szabóa sú zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Galérie mesta Bratislavy, Nitrianskej štátnej galérie a ďalších našich štátnych galériách a múzeách. Súčasné obchodné renomé Alexandra Szabóa je rozporné. Našou umeleckou históriou i výtvarnou kritikou je považovaný za medzigeneračný zjav. Spravidla býva radený do mladšej vrstvy pokolenia druhej svetovej vojny. Jej príslušníci (F. Kráľ, F. Hložník, Krén, L. Záborský a ďalší) sa nedokázali v súdobom výtvarnom dianí presadiť tak významne ako ich o čosi starší rovesníci V. Hložník, V. Chmel, J. Šturdík, E. Zmeták a niektorí ďalší. Alexander Szabó začínal impresionistickými obrazmi madväzujúcimi na krajinomaľbu 19. storočia. Diela z päťdesiatych rokov majú pevnú a vyváženú kompozičnú skladbu a farebne citlivý maliarsky rukopis (Predjarie, 1952). V neskoršej tvorbe sa poučil na princípoch syntetického kubizmu (J. Gris). Dištancuje sa od emotívneho ponímania skutočnosti. Racionálne redukuje a rozkladá tvar na jednoduché prvky a spevňuje architektoniku obrazu v geometrickej formácii plôch. Kompozíciu ozrejmuje vrypom rytmicky vyváženej kresbovej siete. Farebný akcent kladie na harmónie neutrálnej stupnice hnedých a zelených tónov (Krajina, 1964; Zátišie s rybou, 1964).

Pre poskytovanie lepších služieb stránka využíva cookies. Používaním stránky súhlasíte s ich využívaním. Viac o cookies

Zatvoriť