118. jesenná aukcia výtvarných diel

23. September 2014, 18:00

Image

Aukcie | 118. jesenná aukcia výtvarných diel

Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 13 277,57 Noc a deň. 1990. Bronz, liate do strateného vosku, zlatá patina (88/500). 34 x 30 x 14 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
€ 12 115,78 Nymfa. Okolo 1970-85. Bronz. Výška 101 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
€ 5808,94 Surrealistická žena. Okolo 1930. Striebro. 56 x 26 x 10 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
€ 5 477 Mojžiš a monoteizmus. Nedat. Farebná litografia na jahňacej koži. 63 x 48 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
€ 3 186,62 Z cyklu na motívy románu F. Rabelaisa Skutky a výčiny Pantagruela. Okolo 1960. Drevoryt na papieri. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 3 186,62 Kráľ Lear. 1979. Bronz, mramor. Výška 60 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
€ 2 500 Montre mollet. 1981. Bronz, mramorový podstavec (110/1000). Výška 70 cm. (89. zimná aukcia, 1. 12. 2009)
€ 2 456,35 Dáma s hlavou z ruží. 1989. Farebná serigrafia na papieri. 76 x 56 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
€ 2 300 Bakchusov voz . 1974. Tapiséria. 103 x 133 cm. 159/250. (115. jarná aukcia výtvarných diel, 11.03.2014)
€ 2 190,80 Objavenie Ameriky. Nedat. Farebná litografia na papieri. 76 x 58 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)

Biografia: Salvator Dalí sa narodil 11. 5. 1904 vo Figueras, zomrel 23.1. 1989 tamže. Od roku 1921 študoval na Akadémii výtvarných umení v Madride (prof. Morena y Carbonero). Tu získal vynikajúce základy akademickej maľby i rozsiahle znalosti z dejín umenia (1924 bol z akadémie vylúčený). Počas študijných rokov vyskúšal najrôznejšie maliarske štýly, napodobňoval holandské umenie 17. storočia (najmä Vermeera), španielske maliarstvo 17. a 19. storočia, impresionizmus, futurizmus, metafyzickú maľbu (v rokoch 1923-1925 naňho pôsobil najmä C. Carra) a kubizmus (Picasso, Gris). Rozhodujúci pre jeho ďalší vývin bol rok 1927: maľuje prvý surrealistický obraz, inšpirovaný trýznivým snom. 1929 sa usadzuje v Paríži a poriada svoju prvú výstavu. Úvod do katalógu mu napísal A. Breton, stáva sa členom surrealistickej skupiny. Využíva vlastnú tzv. paranoicko-kritickú metódu, od polovice tridsiatych rokov - podľa príkladu rudolfínskeho maliara Arcimbolda a Bracelliho -- zasa metódu podvojných zobrazení. Okrem maliarstva a sochárstva sa venoval grafickej ilustrácii: najmä Lautréamont (1934) a Don Quijote (1958). 1940 opúšťa Európu, usadzuje sa v USA. Maľuje módne portréty a náboženské výjavy. 1956 sa vrátil do Španielska.

Literatúra: Cowles, F. (Londýn 1959), Tapié, M. (Paríž, 1957).