02. December 2014, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL GIORGIA VASARIHO DOSIAHNUTÉ NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 519 757,- Pieta I. Olej na sololite. 192 x 136 cm. New York 2000
€ 204 904,- Pieta II. Olej na sololite. 57 x 43 cm. New York 2014
€ 133 393,- Svatý Marek, Svätý Lukáš. Olej na sololite. 178 x 99 cm. New York 1986
€ 112 493,- Madona s dieťaťom. Olej na sololite. 68,5 x 47,5 cm. Londýn 2004
€ 104 054,- Maltézsky rytier. Olej na sololite. 71,7 x 57 cm. Londýn 1996
Biografia: Giorgo Vasari sa narodil v toskánskom meste Arezzo. Už v mladosti sa, na základe odporúčania bratranca Lucu Signorelliho, staral o jeho vzdelanie majster Guglielmo da Marsiglia, ktorý maľoval vitráže. V šestnástich rokoch odišiel do Florencie a pridal sa k majstrovi Sartovi a jeho žiakom, ktorými boli Rosso Fiorentino a Pontormo. To povzbudilo jeho humanistické vzdelanie. Spriatelil sa s Michelangelom, čo neskôr ovplyvnilo jeho štýl maľby. V roku 1529 (počas obliehania Florencie) odišiel do Ríma a študoval práce Raffaela a ostatných umelcov vtedajšej vrcholnej renesancie. Jeho manieristické maľby boli viac uznávané počas jeho života ako po jeho smrti. Neustále získaval zákazky od Mediciovcov z Florencie a Ríma a pracoval v Neapole, Arezze a ostatných mestách. Viaceré jeho maľby boli zachované. Najdôležitejšími sa stali jeho nástenné maľby z roku 1555 v budove Palazzo Vecchio vo Florencii a nedokončené fresky (dokončil ich Federico Zuccari a Giovanni Balducci) v katedrále Santa Maria del Fiore. Ako architekt bol možno viac úspešnejší ako maliar. Jeho loggia v paláci Palazzo degli Uffizi utvára jedinečný verejný koridor a námestie, ktoré je v súlade s blízkou riekou Arno. Vo Florencii vytvoril aj dlhú pasáž nazývanú koridor Varasi (tal. Corridoio Vasariano), ktorý spája palác Uffizi s palácom Pitti na druhej strane rieky. Zastrešená časť pasáže prechádza aj cez známy most Ponte Vecchio. Rekonštruoval aj stredoveké kostoly, dnes baziliky Santa Maria Novella a Santa Croce. Odstránil z nich pôvodné lektórium a chór a prispôsobil ich svojej dobe. V Ríme pracoval na Ville Giulia pápeža Júliusa III. Jeho spolupracovníkmi boli Giacomo Barozzi da Vignola a Bartolomeo Ammanati. V roku 1563 spoluzakladá akadémiu umenia Accademia e Compagnia delle Arti del Disegno. Vytvoril prvé talianske kunsthistorické „Le Vite delle più eccellenti pittori, scultori, ed architettori“ (Životy najvýznamnejších maliarov, sochárov a architektov). Dielo bolo vydané v roku 1550, druhé vydanie z roku 1568 obsahovalo aj podobizne niektorých umelcov. Opísal nielen životy známych umelcov ale aj ich dobové umelecké techniky, anekdoty a klebety.
Poradové číslo: | 139 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 290 000 € |
Rok: Okolo 1560
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 148,4 x 123,5 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Víťazstvo (triumf) kríža“
pochádza pôvodne zo zbierky Dr. Luigiho Franellicha v Trieste. Fotokópie príslušných dokladov sú súčasťou dokumentácie priloženej k predkladanému obrazu (Tieto údaje potvrdzuje aj pôvodná nálepka na zadnej strane obrazu). Monumentálne plátno zobrazuje mystickú oslavu Sv. kríža. Piati anjeli nesúci kríž a nástroje umučenia Krista sú kompozičnou dominantou obrazu. Táto vznášajúca sa skupina postáv má všetky charakteristické znaky manieristickej maľby. Neprirodzene skrútené telá anjelov, ktorých deformované proporcie sú podriadené vzťahom k dominante kríža, vytvárajú dynamický prvok obsahujúci základnú ikonografickú výpoveď. Protiklad k tejto skupine vytvárajú staticky pôsobiace polopostavy troch anjelov v dolej časti obrazu. Stredná postava, držiaca v rukách doštičku s iniciálami Krista, spája ústredný - mysticky stvárnený motív so spodnou, didaktickou časťou obrazu. Anjeli v rohoch komunikujú pohľadom s divákom a poukazujú na latinské texty držiace v rukách. Vľavo: HOC SIGNUM CRUCIS ERIT IN COELO (Toto znamenie kríža bude na nebesiach), vpravo: CUM DOMINUS AD IUDICANDUM VENERIT (S pánom pristúpiť k rozhrešeniu). Nápisy vkomponované do obrazu sú dôležitou indíciou pre jeho datovanie: jazykový expert potvrdil, že uvádzaná artikulácia latinských nápisov jednoznačne poukazuje na spôsob dikcie príznačný pre 16. storočie. Celý výjav sa odohráva v prednom pláne a kulisu mu vytvárajú nebesia otvorené do presvetlenej časti. Aj samotný výjav je nasvetlený svetlom prichádzajúcim zhora. Maliar použil monochromatickú škálu hnedých a okrových tónov. Jedinú výnimku z tejto farebnosti tvorí červená drapéria prehodená cez ruku spodného anjela nesúceho kríž, ktorá končí nad tabuľkou s iniciálami Krista - poukaz na krv Kristovu. Vynikajúcu maľbu, ktorá svedčí o zrelosti a vysokej umeleckej úrovni autora, možno zaradiť medzi okruh autorov talianskeho manierizmu. Svedčí o tom nielen samotný spôsob maľby, ale aj premyslené originálne kompozičné riešenie obrazovej plochy, veľmi dômyselné narábanie so svetlom, zachytenie grácie pohybu (i keď v manieristicky deformovanej podobe). Vročenie obrazu do 16. storočia potvrdila aj chemická a fyzikálna analýza odobratých vzoriek farebných pigmentov. Maliar použil ako podklad hrubozrnný bolus. Tento typ bolusu bol v barokovom období už ojedinelý. V odobratých pigmentoch sa nenašli žiadne umelé zložky. Maliar používal prírodnú červenú rumelku (od 17. storočia sa používala jej syntetická forma), ako modrý pigment bol použitý hrubozrnný smalt, boli tiež uplatnené červené oxidy železa, uhlová čerň a pod. Všetky uzávery reštaurátorského a chemicko-technologického rozboru obrazu, vykonané laboratóriom Katedry reštaurovania Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave., dokazujú vyššie uvedené datovanie obrazu a v zásade vylučujú možnosť jeho neskoršieho vzniku (Protokol o chemicko-technologickej analýze diela je priložený k obrazu).
Zoznam diel autora: