21. Apríl 2015, 19:00
Biografia: Narodil sa 23.10.1933 v Kameníne. 1951–54 študoval na SŠUP, 1954–58 na VŠUP (prof. Wagner a Kavan), 1958-61 na AVU (prof. Pokorný a Hladík) v Prahe. Patril k prvým protagonistom minimalu, akcie a konceptu. Po štúdiu sa vrátil do Košíc, kde zakrátko začal pôsobiť ako výtvarník v slobodnom povolaní. 1967 – 1971 bol členom Klubu konkretistov. V minulom režime sa zapájal do činnosti rôznych undergroundových skupín. Po revolúcii viedol ateliér slobodnej kreativity na VŠVU v Bratislave. Od roku 1999 pôsobí na Katedre výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. V roku 1992 bol vymenovaný za profesora. Samostatné výstavy v Košiciach (1967, 1973, 1992), Nových Zámkoch, Bratislave (1974), Banskej Bystrici a Žiline.
Literatúra: Šesdesiate roky, SNG, 1995; Bajcurová, K.: Geometrické tendencie v slovenskom sochárstve, In: Premeny sochárstva 1960 –1990. Zborník referátov z medzinárodného kolokvia, Bratislava 1994.
Poradové číslo: | 63 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1987
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 200 x 300 cm.
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Publikované: Jablonská, B. (Ed.): Osemdesiate. Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985-1992. Katalóg výstavy. SNG, Bratislava, 2000, s. 209. Juraj Bartusz. Kol. autorov: Bartusz : Gestá/body/sekundy. Katalóg výstavy. SNG, Bratislava, 2010, s. 76-77.
„Maľba za 20 sekúnd“
je metódou vzniku príznačné, formátom monumentálne dielo Juraja Bartusza. Patrí ku generácie výtvarníkov nastupujúcich na scénu v 60. rokoch. V jeho diele nájdeme figuratívne polohy rovnako ako abstrakciu. Základom jeho tvorby je jasné minimalistické, ale expresívne vyjadrovnie, prítomné v artefaktoch rovnako ako v konceptuálnej tvorbe (akcie). jeho snahou je zachytenie a vyjadrenie priestoru, času a pohybu. Tomuto problému sú venované časopriestorové plastiky a reliéfy, diela ktoré sú variabilné a menia svoju podobu v priebehu času. Niektoré reliéfy sú priamo kinetickými objektmi a okrem reálneho pohybu využívajú aj zvukové efekty. Okrem geometrických kompozícií sa autor dlhodobo venoval ľudskej figúre, konkrétne motívu kozmickej postavy (kozmonauta). Vzniklo niekoľko variácií kozmickej postavy a kozmických hláv. Napriek minimalistickému tvaru sú tieto figúry expresívne. Akčná poloha jeho tvorby je takisto venovaná času, jeho zachyteniu, zaznamenaniu. Sem patria gestické niekoľko sekundové maľby, stopy gesta zachytené v sadre a pod. Podľa renomovanej kritičky Beaty Jablonskej je Bartusz „... jedným z najvýznamnejších intermedialistov v slovenskom výtvarnom umení (sochár, maliar, konceptualista, performista a akcionista), ktorý má vynikajúci cit pre aktuálnosť, spontánne a aktuálne vchádzajúci do nových výtvarných smerov. Minimalizmus, konkrétizmus, gestická a expresionistická maľba, to všetko sú výtvarné smery J. Bartuszovi veľmi blízke. Mnohoúrovňová komplexnosť autorských východísk v logike výtvarného programu jediného autora tu nemá obdobu ... (Gregorová-Stachová). Podobné princípy uplatnil v tzv. časovo limitovanej maľbe, čo možno označiť za výtvarnú jedinečnosť aj v medzinárodnom kontexte. V druhej polovici 80-tych rokov začal J. Bartusz rozvíjať novú techniku – maľbu údermi drevenej alebo gumenej laty.
Zoznam diel autora: