21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 160 000,- Blumentál v zime. 1944. Olej na dreve (autorský rám). 88 x 53 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 106 000,- Matka s dieťaťom . 1944. Olej na plátne (autorský rám). 61, 7 x 42 cm. . (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
€ 106 500,- Ukrižovanie. Okolo 1939-42. Olej na kartóne. 40 x 27 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
€ 99 581,76,- V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
€ 80 000,- Májové ráno. 1950. Olej na plátne. 41 x 60 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
Biografia: Narodil sa 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929 - väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie).
Literatúra: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha--Prešov 1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Srnenská, D.: Dvanásť grafík Ľudovíta Fullu. Bratislava 1979; ; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999; Bajcurová, K.: Ľudovít Fulla. Bratislava 2009.
Poradové číslo: | 32 |
Odhadovaná cena: | 95 000 - 105 000 € |
Konečná cena: | 95 000 € |
Rok: 1975
Technika: Olej na plátne (autorský rám)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 58 x 36 cm
Značené: Značené vpravo dole "Fulla 1975"
Popis:
Proveniencia
Dielo pochádza priamo z umeleckej pozostalosti Ľudovíta Fullu. Priložený znalecký posudok dr. Kataríny Bajcurovej, monografistky maliara.
„OTČENÁŠ“
Ľudovíta Fullu je komorným variantom – predobrazom diela pod rovnomenným názvom, ktorý sa nachádza v zbierke Slovenskej národnej galérie – Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (Otčenáš, 1976, olej na plátne, 149 × 90 cm, inv. č. OP 64) a bol venovaný podľa prípisu na obraze zosnulej, druhej manželke umelca Anne rod. Labudovej. Patrí k posledným maľbám záverečného diela (Zimné ticho, Cestou na trh, 1974; Chlapci na močiari, 1975; Spomienka na rodný domček, Na Všetkých svätých 1976), ktorými sa uzavrel tvorivý a životný oblúk umelcovej cesty. Fulla vo svojej tvorbe rád (aj keď sporadicky) využíval biblické novozákonné námety a motív ukrižovania bol jedným z najobľúbenejších, ktorý sa v jeho tvorbe objavoval v rôznych časových obdobiach i v rôznych žánroch a disciplínach, zmenám podliehalo aj tvarové a rukopisné riešenie, ktoré bolo viac menej súzvučné s obdobím, kedy vznikalo. Nachádzame ho vo viacerých variantoch najprv v robustne cítených grafikách (Ukrižovanie, 1937), potom v maľbách (Ukrižovanie, 1939; Malé ukrižovanie, 1942), vyznačujúcich sa slávnostnou, rituálnou farebnou nádherou, ale aj v monumentálnej tvorbe (vitráž v kostole sv. Ondreja v Ružomberku, 1964). Obraz Otčenáš síce usporiadaním evokuje maľované Ukrižovania z prelomu 30. a 40. rokov 20. storočia, ale jeho charakter je iný, zodpovedá výrazovému charakteru neskorej Fullovej tvorby. Základom jeho kompozičnej osnovy je lomená „gotizujúca“ lineatúra, ktorá sa objavila prvýkrát v kryštalicky čistej kresbe z roku 1960, kde pod krížom kľačia modliace sa vidiecke ženy. Chápanie námetu, jeho znaková povaha i farebná skladba dodávajú kompozícii skôr charakter rozprávkovej, dedinskej žánrovosti. Oproti veľkému, záverečnému, dekoratívnemu variantu je tento menší „študijný“ predobraz robustnejší a dynamickejší v rukopisnom spracovaní, chýbajú mu lineárne poznámky na okraji, Fullov prejav sa tu (ako aj v iných dielach z tohto obdobia) stáva plazmatickým, až rudimentárnym, farba a čiara sa navzájom tavia na plátne. Maliar znovu využíva svoj typický farebný kontrapunkt červenej, žltej, modrej a zelenej farby, plochu oživuje temperamentnými údermi štetca, zanechávajúcimi na plátne expresívne, a tak trochu neusporiadané stopy. Ako postrehol Aurel Hrabušický v štúdii k výstave Fulla a slovenský svet (Kat. výst. Bratislava; SNG – GĽF, 2002): „... Fulla vo svojich najlepších dielach z neskorého obdobia... bol azda najviac sám sebou, najviac vo svojom vlastnom svete... Aj keď už nesúznejú s aktuálnymi umeleckými hnutiami, za svoj obrazový koncept a znakovú reč autor zodpovedá predovšetkým sám sebe a nikomu inému.“ V tomto zmysle ide o zberateľský unikát zo záverečnej tvorby Ľudovíta Fullu, ktorého výskyt na trhu je celkom jedinečný a neopakovateľný... (Katarína Bajcurová).
Zoznam diel autora: