21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 3 500,- Pri práci. 1940 - 45. Olej na kartóne. 31 x 23 cm. (119. večerná aukcia , 11.11.2014)
€ 2 655,51,- Ležiaci akt. Okolo 1938. Olej na plátne. 60 x 90 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 2 058,02,- Ležiaci akt. 1934-35. Olej na plátne. 70 x 82 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3.2000)
€ 1 726,08,- Krajina s Trenčianskym hradom. Okolo 1950. Olej na plátne. 59 x 62 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
Biografia: Narodil sa 15. 11. 1910 v Trenčíne, zomrel 10. 8. 1954 v Liptovskom Mikuláši. 1928-30 študoval na Ukrajinskej akadémii v Prahe (prof. Kulec), 1931-36 na akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). 1932 na študijnej ceste do Drážďan, 1936 na trojmesačnom pobyte v Paríži. 1938 krátko učiteľ kreslenia v Liptovskom Mikuláši, inak žil do 1949 v Prahe. Od 1949 pôsobil na Pedagogickej fakulte v Bratislave, od 1951 docent na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1940-45 člen Umeleckej besedy v Prahe, 1948 predseda Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1934 sa zúčastnil na výstave Spolku slovenských umelcov v Pardubiciach, samostatne debutoval 1939 v Prahe. Ďalšie samostatné výstavy mal v Prahe (1943, 1946), Trenčíne (1947), Liptovskom Mikuláši (1956). Súborné výstavy mal v Bratislave (1955, 1971, 1990, Slovenská národná galéria), Trenčíne (1971, Galéria M. A. Bazovského), Prahe (1956).
Literatúra: Peterajová, Ľ.: Bedrich Hoffstädter. Bratislava 1977; Polláková, M.: Bedrich Hoffstädter. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1990.
Poradové číslo: | 36 |
Odhadovaná cena: | 4 000 – 5 000 € |
Konečná cena: | 3 500 € |
Rok: 1942
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 32 cm
Značené: Značené vpravo dole "Hoffstädter 42"
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane náčrt aktu ceruzou. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Kataríny Bajcurovej.
„Akt v ateliéri“
je zberateľsky zaujímavým príkladom civilizmu Bedricha Hoffstädtera. Tento maliar pražského krídla „Generácie 1909“ od počiatku presvedčoval, že v orchestrácii generačných prístupov stavia na pozitívne, dobový život prijímajúce polohy, bez inak obvyklého a z mnohých dôvodov pochopiteľného skepticizmu. V jeho pražskom vojnovom "azyle" sa mu k tomu napokon ponúkal mimoriadne príťažlivý príklad tvorby českých rovesníkov z Umeleckej besedy -- civilistický program Skupiny 42 (s jeho súvislosťami s tvorbou tejto a nasledujúcej generácie sa budeme ešte podrobnejšie zaoberať). Podobne ako Lhoták, Gross a Hudeček, aj Hoffstädter sa vo svojej zrelej maľbe stal umelcom "vrúcne uchváteným pohľadom na scenérie moderného života, ihriská, cvičiská, arény, ulice, a brehy rieky, s rušným zhlukom postáv...“. Základom sa v konečných dôsledkoch stalo to, čo si maliar už vyskúšal v začiatkoch. Najmä Daumierova schopnosť celostného "typizovania" okamžitých (pri maliarstve zvlášť obťažná úloha) extrémnych pohybových afektov figúr, sa stala poznávacím znamením Hoffstädterových obrazov so športovou tematikou, ktoré sú kvalitatívnym jadrom maľby rokov 1942--1948 a napokon i celého jeho maliarskeho diela (Pred bránou -- Cvičný zápas, 1942; Basketbal, 1942; Zápasníci, 1942; Futbalisti, 1942; Šermiari, 1942; Krasokorčuliari, 1943; Boxeri, 1943; Zápasníci, 1945; Basketbalisti, 1945). Hoffstädterove obrazy sa tak stávajú odrazom jednej stránky generačne príznačnej, vyslovene individualistickej filozofie moderného života, pre ktorú už "civilizácia" nie je skrytým ohrozením duchovných hodnôt, ale ich prirodzeným zdrojom.
Zoznam diel autora: