21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 30 000,- Hliadka. 1942.. Tempera, gvaš na kartóne. 47 x 35 cm.(107. večerná aukcia , 13.11.2012)
€ 29 000,- Žongléri. 1932. Tempera, gvaš na kartóne. 29 x 39 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 28 000,- Hliadka so zástavou. Okolo 1944. Gvaš, akvarel na papieri, 43 x 90 cm. (110. večerná aukcia, 23.04.2013)
€ 27 000,- Hliadka. Okolo 1941-42. Gvaš na papieri. 42 x 50 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 24 000,- Speváčky. 1943 (?) . Tempera na papieri. 24 x 31 cm. Značené vpravo dole "Majerník". (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
Biografia: Narodil sa 24. 11. 1909 vo Veľkých Kostoľanoch pri Trnave, zomrel 4. 7. 1945 v Prahe. 1924-26 študoval na Strednej hospodárskej škole v Košiciach, 1926 bol žiakom súkromnej školy G. Mallého v Bratislave (priateľstvo s Mudrochom a Želibským). 1926-31 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Obrovský). 1931-32 bol na študijnom pobyte v Paríži (do Prahy sa vrátil na jar 1932). 1933 účasť na výstave Slovenska v Prahe. 1935 prvé príznaky sclerosis multiplex. 1935 samostatný debut vo výstavnej sieni Elánu v Prahe ohlasujúci nástup jeho generácie. 1937 spolupracoval s K. Šourkom na príprave výstavy Staré umenie na Slovensku v Prahe. 1940 samostatná výstava v Alšovej sieni Umeleckej besedy v Prahe. V 1941 a 1943 krátke návštevy Slovenska. Člen pražskej Umeleckej besedy ( 1942 dostal výročnú cenu Umeleckej besedy za obraz Jazdci). 1946 vyznamenaný Národnou cenou za vedu a umenie in memoriam, 1947 Štátna cena in memoriam.
Literatúra: Šourek, K.: Dílo Cypriána Majerníka. Praha 1946; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1976; Zmetáková, D.: Cyprián Majerník. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1980; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1981; Bartóková, E.: Cyprián Majerník (personálna bibliografia). Trnava 1984. Kiss – Széman, Z: Cyprián Majerník. Bratislava 2010.
Poradové číslo: | 25 |
Odhadovaná cena: | 18 000 - 22 000 € |
Konečná cena: | 18 000 € |
Rok: 1943
Technika: Tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 63,7 cm
Značené: Značené vľavo hore "Majerník 43"
Popis:
Proveniencia
Súkromná zbierka v Čechách. K dielu je priložený znalecký posudok dr. Zsófie Kiss-Szémán.
„Hliadka“
je charakteristické dielo neskorej tvorby Cypriána Majerníka. Nevyliečiteľná choroba, depresie z ťažkej hmotnej situácie, provizórnosť osobného života v protektorátnej Prahe - to všetko iste boli dôležité skutočnosti, podmieňujúce charakter posledného, záverečného obdobia Majerníkovho maliarstva. V ňom jeho metafyzickou maľbou načrtnutú deštruktívnu ideu obnažil vo fascinujúcej podobe. Jej obrysy možno rozpoznať už v krátkom "prechodnom" období rokov 1936 -1938, keď sa načas ocitol pod priamym vplyvom maliarstva Františka Tichého. Už tu - v rámcoch ikonografie cirkusu a rozličných narážok na španielsku občiansku vojnu - sa zjavili neskôr výlučné námety jazdcov (Traja jazdci, 1937) a vojnových utečencov (Španielsky motív, 1937) i tragikomická postava Cervantesovho Dona Quijota (prvá olejomaľba s touto témou pochádza z roku 1937). Za kľúčový obraz tohto obdobia je považované Osudné stretnutie (1937), predurčujúce povahu inotajnej znakovej štruktúry Majerníkovej maľby - jazdci (anonymní vrahovia) verzus bezmenná a beztvará masa utečencov, metafora bezbrannosti, nevinných obetí neľudského násilia. Nasledujúce obrazy (Ružový piesok, 1938; Utečenci - Oheň, 1938; Výprava, 1939; Don Quijote a Sancho Panza, okolo 1940; Monument - pomník slávneho muža, 1940; Milosrdný samaritán, 1940) dokladali postupný ústup artistných ambícií (najmä vo farebnosti) a narastanie podriadenosti priamočiaremu, jednoznačne poznateľnému inotaju. Ten potom prevážil v posledných rokoch 1941-1945, s istým medzníkom v roku 1943, kedy v Majerníkovej "traktácii jazdcov, hliadok, zajatcov, utečencov narastá príklon k realite, maliar smeruje od metafyzickej maľby k realizmu. Existenciálna neurčitosť, pocit neujasneného a nedefinovateľného romantizmu exotických postáv alebo "jazdcov zo vzdialených krajov" postupne miznú, podobne sa strácajú - okrem niekoľkých výnimiek mladších variantov - klaunovské, cirkusové motívy a postavy Dona Quijota". (Ľudmila Peterajová). Zdá sa teda, že Majerníkove záverečné obrazy (Utečené kone, 1941; Tábor, 1941; Utečenci, 1941; Don Quijote, 1943; Tatárska hliadka - Jazdci, 1943; Cudzokrajní jazdci, 1942; Zbrojnoši noci, 1942; Neslýchané stretnutie, 1942; Utečenci, 1943; Utečenci, 1944; Ľudia bez domova, 1943; Partizánska hliadka, 1944; Koncentráčnici, 1944) sú tým najvýraznejším dokladom viackrát citovanej myšlienky o všeobecnom generačnom smerovaní k nevyumelkovanému, ku kritike dobových politických skutočností odkazujúcemu maliarstvu generácie.
Zoznam diel autora: