21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY ANDRÁSA MARKA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
€ 32 720,- Most v talianskej krajine. Olej na plátne. 103 x 136 cm. Budapešť 2008
€ 26 585,- Talianska krajina s pastierom. Olej na plátne. 84 x 116 cm. Budapešť 2008
€ 24 720,- Talianska krajina s cválajúcim koňom. Olej na plátne. 104 x 13á cm. Budapešť 2002
€ 19 872,- Krajina s pastierkou. Olej na plátne. 103 x 136 cm. Budapešť 2002
€ 19 080,- Krajina s pastierkou. Olej na plátne. 93 x 80 cm. Budapešť 2002
11 200,- € Talianska krajina s akvaduktom. 1883. Olej na plátne. 92 x 127 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
Biografia: Narodil sa vo Viedni roku 1824 a zomrel vo Viareggio roku 1895. Základné výtvarné vzdelanie, rovnako ako jeho súrodenci získal od otca, neskôr v roku 1851 sa stal žiakom Karla Rahla vo Viedni, kde väčšinu svojho života pôsobil. Podnikol niekoľko ciest do Talianska. Jeho diela sú zastúpené v najvýznamnejších maďarských štátnych a súkromných zbierkach i v Pinacoteke v Bologni.
Literatúra: Thieme, U., Becker, F., Volmer, H.: Allgemeines lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Leipzig 1907-1950.
Poradové číslo: | 13 |
Odhadovaná cena: | 8 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 8 000 € |
Rok: 1867
Technika: Olej na plátne, dublované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 80 cm
Značené: Značené v strede dole "And. Markó 1867"
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka v Maďarsku.
„IDYLICKÁ KRAJINA“
Andrása Marka je výrečným odrazom príkladu umenia jeho prvého učiteľa – maliarovho slávneho otca, Karla Marka staršieho. Povestné zlatisté svetlo, precízna kresba listov, antikizujúca architektúra a bezstarostné stafážne figúry nie sú len odpozerané detaily, ale aj vyjadrenie obdivu k majstrovmu dielu. Posledná veľká výstava Karola Marka st. v Maďarskej národnej galérii v Budapešti toho roku, poukázala nielen na tvorbu tohto významného levočského rodáka, ale aj na veľké množstvo nasledovníkov jeho štýlu. Diela Karola Marka, počnúc jeho gvašmi z rodného Horného Uhorska cez Visegrád, až po talianske idylické krajiny sa ešte počas majstrovho života stali známymi a obľúbenými v širokých radoch meštianstva. Okrem komerčného úspechu ľúbivých krajinárskych motívov je potrebné spomenúť aj jeho prínos pre maďarské umenie, keď Karola Marka st. v roku 1853, po návrate z Talianska, oslavovali už ako národného maliara. Táto skutočnosť mala veľký vplyv aj na formovanie pozície Markových detí, ktoré od útleho veku viedol k výtvarnému umeniu. Ich snaha hľadať vlastný výraz a autonómny štýl však boli slabšie, ako zdedené zjednocujúce zlatisté svetlo otcových mytologických scén, zasadených do klasicistických krajín s antickými zrúcaninami. Od šesťdesiatych rokov 19. storočia sa však stretávame s krajinárskou tvorbou, ktorá síce vychádzala z poučenia od Marka st., no autori ako András Markó, Antal Ligeti, Károly Telepy či Alexander Brodszky nasmerovali uhorské maliarstvo k romantizmu. Vzniklo viac diel zachytávajúcich uhorskú krajinu, zvyčajne zahalenú do búrkových mračien, dodávajúc tak obrazom novú atmosféru.
Zoznam diel autora: