21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 23 000,- Taliansky motív.. 1932. Olej na plátne. 58 x 72 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
€ 23 000,- Na trhu v Michalovciach. Okolo 1930. Olej na kartóne. 50 x 74 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 21 000,- Anna Lesznai v plenéri.. Okolo 1928.. Olej na plátne. 51 x 44 cm. (116. večerná aukcia , 08.04.2014)
€ 18 000,- Na sedliackom dvore. Okolo 1940. Olej na plátne. 40 x 50 cm.. (110. večerná aukcia , 23.04.2013)
Biografia: Narodil sa 15. 12. 1887 v Högyészy v Maďarsku, zomrel 6. 11. 1946 v Trenčíne. 1905-9 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo). 1910 dostal štipendium od spolku výtvarných umelcov Muvésház. 1911 krátky pobyt v umeleckej kolónii v Nagybányi. Od 1911 žil trvalo v Michalovciach, v tom istom roku krátky pobyt v maliarskej kolónii v Nagybányi. Do roku 1919 učiteľ, potom výtvarník v slobodnom povolaní. 1913 študijná cesta do Talianska (Benátky a okolie). 1931 sa presťahoval do vily v Hrádku neďaleko Michaloviec, ktorú mu zdarma prenajal obdivovateľ jeho tvorby gróf Sztáray. 1942 mozgová príhoda, po ktorej ľavostranne ochrnul. 1944 evakuoval do Bratislavy, po roku 1945 žil v Trenčíne. Člen Kunstvereinu a Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Samostatné výstavy: Košice (1916, 1931, 1935), Praha (1922, 1935), Ostrava (1930), Michalovce (1931), Ružomberok (1932), Bratislava (1933), Prešov (1933), Užhorod (1936), Trnava (1937). Súborné výstavy mal v Košiciach (1956, 1977, 1978, 1982), Bratislave (1979), Michalovciach (1947, 1956, 1987). V rokoch 1967 - 1977 sprístupnená stála expozícia diela umelca v Michalovciach.
Literatúra: Vízdalová-Haščáková, G.: Teodor Jozef Mousson, Košice 1979; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997; Kol. autorov: Jozef T. Mousson. Michalovce 2012.
Poradové číslo: | 7 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | Neurčená |
Rok: 1930 (36?)
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 81 x 101 cm
Značené: Značené vľavo dole poločitateľne „Mousson 930 (36?)“
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je proložený znalecký posudok Dr. Kataríny Bajcurovej.
„Kúpanie“
je formátovo reprezentačným, kvalitami vynikajúcim dokladom „nagybánskej“ orientácie tvorby Jozefa Teodora Moussona. Tento maliar z pomaďarčenej rodiny francúzskeho pôvodu a pôsobiaci trvale od roku 1911 v Michalovciach, sa sústredil na efektné rozprávačstvo obrazov mestských trhov, zvykoslovných scén i pracovných žánrových motívov. Okrem toho však bol aj ďalším z našich nasledovníkov plenérizmu prvej generácie maliarov kolónie v Nagybányi, kde bol na krátkom pobyte roku 1911. Jeho farebne tlmený, pochmúrny, sociálnymi prízvukmi podmienený žáner s prevahou hnedastých a sivastých tónov sa v tom čase obohacuje svietivými farebnými akordami. Všetko sa začalo v okázalo slávenom miléniovom roku 1896. Dvaja maďarskí žiaci Hollósyho školy Réti a Thorma upozornili svojho učiteľa na mestečko Nagybányiu (Baia Mare) na okraji Sedmohradska. Ich zásluhou zaslalo mesto oficiálnu pozvánku Hollósymu a ešte v máji toho istého roku sem prvý raz vycestoval uctievaný majster a tridsaťjeden jeho žiakov - Maďarov, Nemcov, Rusov, Poliakov a dokonca aj jeden Američan. Vedenie letnej školy tvorilo od počiatku päť výrazných maliarskych osobností. Okrem už spomínaných to boli ešte Ferenczy a Iványi-Grünwald. Hollósy bol na čele školy šesť rokov. Po jeho odchode sa letná maliarska kolónia zmenila na oficiálnu, celoročne fungujúcu "Nagybánsku slobodnú školu" s približne dvojnásobným ročným počtom frekventantov oproti jej začiatkom. Do čela školy sa dostávajú jej mladší, modernisticky naladení zakladatelia - Ferenczy, Iványi, Réti a Thorma. Tým vlastne prestal existovať medzi Budapešťou a nagybánskou kolóniou Mníchov, dovtedy obmedzujúci korektor radikálneho rozletu tvorby učiteľov a žiakov školy. Vznik, metodika vyučovania, umelecké ideály i konkrétna výtvarná prax nagybánskej školy úzko súviseli s podobnými tendenciami v ostatnej Európe. Protagonisti nagybánskej školy, nazývanej dobovou kritikou "maďarský Barbizon", nachádzali východiskové vzory nielen v "jemnom naturalizme" v Mníchove velebeného Bastiena Lepagea, ale aj v radikálnejšom príklade domáceho súbežca francúzskych impresionistov Szinyea-Merse, ktorého vyzdvihla zo zabudnutia k novej sláve práve budapeštianska miléniová výstava. Z tohto základu sa potom v prvom období školy rokov 1896 -1906 odvíjala postupná cizelácia nagybánskeho slohu. Hlavným predmetom záujmu sa stal "vzťah medzi prírodou a človekom, pričom sa viac uplatňoval vždy jeden, alebo druhý prvok. Tak sa vyvinul osobitý nagybánsky sloh, ktorý naplňoval individuálnym obsahom rámec naturalizmu a individualizmu". Azda najvýstižnejšie definoval umelecký program školy Réti: "Szinyei-Merse sa dovolával prírody, Hollósy nazýval to, čo je v umení najdôležitejšie citom a Ferenczy požadoval od umeleckého diela artistnosť, vkus...".
Zoznam diel autora: