21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 8 200,- Z cyklu Kríž. 1965-66. Olej na plátne. 128 x 79 cm. (100. jubilejná večerná aukcia, 15.11.2011)
€ 4 000,- Čierny erb z cyklu Erby . 1991-98. Akryl na plátne. 93 x 85 cm. (111. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 11.06.2013)
€ 3 200,- Z cyklu Čas VIII. (Pre filmovanie)1974-91. Koláž, serigrafia, tempera na papieri. 64 x 95 cm. (106. jesenná aukcia výtvarných diel , 25.09.2012)
Biografia: Narodil sa 17. 4. 1946 v Žiline. Od 1963 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Ateliér profesora Matejku na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave absolvoval v roku 1969. Od roku 1970 pravidelne vystavuje doma i v zahraničí. V roku 1970 po prvý raz vystavil svoju tvorbu v Galérii mladých. S príchodom normalizácie sú jeho možnosti verejne vystupovať obmedzené. Jeho aktivity sa v nasledujúcich rokoch odohrávajú predovšetkým na alternatívnej scéne. Sám je iniciátorom stretnutí a akcií výtvarníkov (I. otvorený ateliér, Majstrovstvá Bratislavy v posune artefaktu, Albumy....) Jeho tvorba vychádza z konceptuálneho myslenia a novej citlivosti. Autor skúma existenciu človeka, hlavnými námetmi cyklov diel sú topografie, ekológia, kozmologické otázky, čas, priestor, civilizácia. Tieto témy sa snaží preniesť aj do svojich realizácií v architektúre. Od 90. rokov dochádza k opätovnej materializácii jeho tvorby príklonom k maľbe. Zároveň sa autor obracia k instrospektívnemu skúmaniu vlastného bytia. V posledných rokoch sa novým zdrojom inšpirácie sa stáva suprematizmus, Malevičovo dielo, s ktorým autor vedie dlhodobý výtvarný dialóg. 1987 stal sa členom KLUBU Q. 1988 stal sa členom tvorivej skupiny SYZÝGIA. 1989 člen voľného združenia GERULATA. Výstavy: 1982 – Aktuelle Kunst aus Osteuropa. Oldenburger Kunstverein, Oldenburg; 1993 – Akademie 1993. Akademie der Künste, Berlin; 1994 – Europa, Europa – Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittel- und Osteuropa. Kunst- und Ausstellungshalle der BRD, Bonn; Der Riss im Raum. Positionen der Kunst seit 1945 in Deutschland, Polen, Slowakei und Tschechien. Martin Gropius Bau, Berlin; 1999 – Aspekte / Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949 – 1999 | Aspects / Positions. 50 Years of Art in Central Europe 1949 – 1999. Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien; 2011 – Light Years: Conceptual Art and the Photograph 1964 – 1977. Art Institute, Chicago. Zastúpenie v zbierkach: Art Institute of Chicago, Chicago, National Gallery of Art, Washighton DC. Parlament des Landes. Photosammlung Museum Ludwig, Köln. Szépművészeti Múzeum, Budapest. Museum Bochum, Bochum.Museum of Fine Arts, Houston
Literatúra: Hrabušický, A.: Rudolf Sikora, in: Slovenská grafia 80. rokov vo výbere A. Hrabušického a V. Maceka, Bratislava 1989; Geržová, J.: Rudolf Sikora, Profil 1994, č. 1,s. 18; Bartošová, Z: Pozorovateľ Rudolf Sikora, Tvorba 1999, č. 4, s. 41-42; Vrbanová, A: Rudolf Sikora - pozorovateľ, pozemšťan, humanista, výtvarník, Romboid 1999, č. 10, s. 67-68; Rusinová, Z: Dráha mojej kométy? alebo Od ikonoklazmu k obrazu človeka (na margo výstavy Ruda Sikoru), Profil 2002, č. 1, s. 88-101; Valoch, J.: Sikora - reflexe malevičovská i vlastní. Ateliér. Praha, 4, 2002; Bajcurová, K.: Rudolf Sikora. Danubiana, Bratislava 2011.
Poradové číslo: | 64 |
Odhadovaná cena: | 10 000 - 14 000 € |
Konečná cena: | 8 000 € |
Rok: 1965-66
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 128 x 79 cm
Značené: Značené na zadnej strane "Rudolf Sikora"
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Získané z ateliéru umelca. Na zadnej strane popiska diela autorovou rukou.
„Z cyklu Kríž“
pochádza z polovice šesťdesiatych rokov a je vytvorený klasickou maliarskou technikou. Dokladá počiatky vzniku aparátu individuálnych grafických znakov či znamienok Rudolfa Sikoru: “… moje jednotky vzniku a zániku sa sústreďujú do stredu - vytvárajú silné koncentrácie energií...". Ikonografický jazyk, špecifické zoskupovanie opakujúcich sa symbolov a informácií odkazujú na stav a perspektívy ľudskej civilizácie. „Sikora“… chcel spojiť človeka s vesmírom v podobe, ktorá je síce krásna, ale krásna ilúzia…”(Jiří Valoch). „… ak mal však vonkajší vesmír zodpovedať vnútornému vesmíru s “hviezdne” závratnými možnosťami myslenia, tak z toho vyplynuli fatálne dôsledky – nekonečný kolobeh myslenia, podvratného svojou povahou ťažko mohol zaručiť predstavu “krásne symetrického priestoru”, po ktorom túžil autor ...”. Jeho diela odrážajú tento proces – ak spočiatku znamienka energie poskytovali spoľahlivý materiál na stavbu jeho vesmírneho domu, neskôr sa stratili v húštine rôznorodých znakov, akýchsi zvyškov rozpadávajúcich sa znakových sústav. Vznikli kríže, mohyly, veľké hromadné pohrebiská znakov ... hroby suprematistov a osobitne Maleviča, ktorého náhrobok sa v skutočnosti nezachoval…”. (Aurel Hrabušický). Sikora je všeobecne považovaný za kľúčovú osobnosť slovenskej alternatívnej výtvarnej scény a to už od konca šesťdesiatych rokov. Podľa Jiřího Valocha "... oblúk, ktorý cesta Rudolfa Sikoru opísala je pozoruhodný, ale logický -od referencií vzťahu človeka a prírody, od objektivizovania určitých informácií spätých zo svetom okolo nás (tie z neho spravili - spolu s Kollerom a Bartošom - najdôležitejšieho slovenského konceptualistu) až k prepojeniu konceptuálnej intelektuálnej súvahy s osobnými vzťahmi a odkazmi - predovšetkým ku svetu umenia…".
Zoznam diel autora: