21. Apríl 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 7 000,- Utečenci (Španielska vojna). 1937. Olej na plátne. 60 x 44 cm. (116. večerná aukcia, 08.04.2014)
€ 3 319,39,- Pólo. 1940. Olej na plátne. 57 x 68 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
€ 2 800,- Kytica. 1955. Olej na plátne. 72 x 57 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 2 500,- Bratislava na jar. 1959. Olej na plátne. 33 x 56 cm. (101. zimná aukcia výtvarných diel a starožitností, 06.12.2011)
€ 2 323,57,- Návšteva. 1964. Olej na lepenke. 55 x 71 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
Biografia: Narodil sa 24. 11. 1907 v Jablonovom pri Malackách, zomrel 1997 v Bratislave. 1924-26 navštevoval súkromnú školu G. Mallého v Bratislave. 1930-33 študoval na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer), 1933-36 na Akadémii výtvarných umení (prof. Nowak) v Prahe. 1935 trojmesačný študijný pobyt vo Francúzsku. 1936-37 pracoval vo Výbore pre pomoc demokratickému Španielsku. 1937 prvá samostatná výstava v sieni Elánu v Prahe (repríza v BUK v Bratislave v tom istom ). 1938 vstúpil do Umeleckej besedy v Prahe, jednoročný študijný pobyt v Paríži (zapísal sa na École des Beaux-Arts). Od 1945 člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 profesor pražskej Akadémie výtvarných umení, 1950-52 prorektor. 1947-49 letné pobyty na Slovensku (Heľpa, Orava). Od 1952 žil na Slovensku, profesor na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (do 1979, 1952-55 rektor). Samostatne vystavoval v Prahe (1937, 1941, 1950), Bratislave (1937, 1950, 1963, 1973), Sofii (1965), Berlíne (1968), Košiciach (1981), Piešťanoch (1981), Senici (1987). Súborné výstavy mal v Bratislave (1968, 1982, Slovenská národná galéria), Nitre (1969, Krajská galéria), Trenčíne (1969, Trenčianske múzeum, 1981, Galéria M. A. Bazovského).
Literatúra: Volavka, V.: Ján Želibský. Obrazy a kresby. Bratislava 1961; Peterajová, Ľ.: Ján Želibský. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1968; Bachratý, B.: Ján Želibský. Kresby 1934-1973; Zmetáková, D.: Ján Želibský. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1982.
Poradové číslo: | 30 |
Odhadovaná cena: | 4 000 – 5 000 € |
Konečná cena: | 4 000 € |
Rok: 1941
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 34 x 26 cm
Značené: Značené vpravo hore "Ján Želibský 1941"
Popis:
Proveniencia
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis diela autorovou rukou a nálepka UB Praha, podľa ktorej bolo dielo vystavované v Alšovej síni (7.11. - 30. 11. 1941, č. kat. 41).
„Baníci“
sú dielom najlepšieho tvorivého obdobia Jána Želibského. Kým jeho generační druhovia uprednostňovali inotajný výklad všedných zlomkov reality, on sám volil postup opačný: hľadal dostatočne významovo silný sujet, ktorý potom len analyzoval maliarskymi prostredkami, aby odhalil jeho symbolické prednosti. Sprvoti ho našiel v propagandistických fotografických materiáloch, ku ktorým sa dostal počas práce vo "Výbore pre pomoc demokratickému Španielsku" (1936-1937). To bol vstupný podnet pre jednu líniu jeho vojnovej maľby, kedy sa zjavujú aj v jeho umení, obrazy utečencov, ľudí bez domova, vojnových vraždení. Definitívnu podobu však nájdu až na rozhraní tridsiatych a štyridsiatych rokov (Po nálete, 1939; Bez domova I-II, 1939; Po poplachu, 1939; Poplach, 1939; Utečenci, 1939; Rodina, 1939; Vraždenie, 1941; Lúčenie, 1941; Čakanie, 1941; Zatemňovanie, 1942; Návrat, 1942). Spoločná príbuznosť k Daumiérovi a Goyovi je pre mnohých dôvodom pripodobňovania týchto prác k Majerníkovej maľbe po roku 1938. Na tom je mnoho oprávneného, predsa však treba registrovať niektoré rozdielnosti. Kým Majerníkovi (aspoň v maľbe do roku 1943) išlo o kvintesenciu osobných pocitov z dobových skutočností, o jednoznačný, jasne čitateľný inotaj, Želibský sa o takéto výberové prehodnotenie "reality" nepokúšal. Reportážnou náčrtkovitosťou, príbehovosťou, zdôrazňovaním jedinečných obrazových detailov, predstieral skôr charakter neupraveného záznamu určitého deja v konkrétnom čase a priestore. A to až do tej miery, že to niekedy protirečilo prísnej logike jeho racionálneho maliarskeho podania (časté využívanie klasickej kompozície do trojuholníka, či pyramídy). Túžba po čitateľnom maliarskom "prehovore", neodbytný epizujúci sklon viedlo Želibského dokonca k pokusom s viacerými súbežnými dejovými líniami v celku jedného obrazu (Lúpežníci, 1942). Takéto - i v súvislostiach tejto "literárne" podmienenej generácie neobvyklé - rozprávačstvo potom vyvrcholilo v jánošíkovských kompozíciách (Chytanie Jánošíka, 1943; Chytený Jánošík I-- II, 1944; Jánošík, 1944). Jediné Želibského pokusy o inotajný obrazový význam boli však napokon práve v dobových súvislostiach svojím zmyslom dosť nejasné: známy príbeh o zrade a zajatí ľudového hrdinu predvádza s takým uzemnením do drsnej epickosti, že sa za ňou takmer celkom vytráca jeho moralizujúci alegorický podtext.
Zoznam diel autora: