09. Jún 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 3 600,- Melanchólia . 1979. Olej na kartóne. 34 x 24 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
€ 3 400,- Zadumaná. 1986. Olej na kartóne. 35 x 25 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
€ 3 200,- Dievča. 1977. Olej na lepenke. 35 x 24 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 2 400,- Dievča v okne. 1965. Olej na sololite. 52 x 30 cm. (112. jesenná aukcia výtvarných diel , 24.09.2013)
€ 2 100,- Blažena. 1970. Pastel na papieri. 40 x 30 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
Biografia: Narodila sa 7. 6. 1919 v Prešove. Jej prvé kroky usmerňoval občasnými korekciami Aurel Ballo. V rokoch 1934-38 navštevovala Umelecko-priemyselnú školu v Budapešti, po návrate do Prešova sa zoznamuje s olejomaľbou v ateliéri Mikuláša Jordána. V r. 1941-43 opäť v Budapešti na Umelecko-priemyselnej škole navštevuje garfické oddelenie a súkromnú školu K. Koffána. V roku l946 sa vydala za kolegu Júliusa Nemčíka. V roku 1954 sa presťahovali z Košíc do Bratislavy, kde 24.11.1990 zomrela.
Poradové číslo: | 25 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 4 000 € |
Rok: 1976
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 39 cm
Značené: Značené vľavo dole "Spannerová 1976"
Popis:
Edita Spannerová patrí nesporne k výrazným osobnostiam slovenského maliarstva 20.storočia. Jej dielo sa vyznačuje osobitým formovým, výrazovým a obsahovým naplnením, osobitým poetizujúcim videním reálneho sveta. Nachádzame v ňom celé epické deje, i epigramy životných, citových skúseností vo významovo filozofickom zmysle. Bez patetických gest i bez sentimentality, v úspornej skratke obsiahne celý život ženy či ľudstva v jeho rozporuplnosti a pomocou jednoduchého symbolu, náznaku či metafory vyjadruje dilemu ľudského šťastia, zmyslu života a jeho naplnenia. Ako viacerí odborníci, ktorí sa venovali Spannerovej tvorbe v rôznych etapách jej vývoja, konštatovali, už v 40-tych rokoch bola jednou z mála žien schopných vo vtedajšej situácii vyjsť s vlastným výtvarným programom (Ľ.Peterajová) a už vtedy aj v kontexte poetizujúcich, surrealistických a lyrizujúcich tendencií, v kontexte poeticko-literárnych metafor má jej tvorba znaky svojskej a osobitej slohovosti. Často sa tiež pripomínajú ako prvotné opory jej slohu talianski stredovekí primitivisti, Botticelli, českí moderní poetisti - Procházka, Zrzavý, Kremlička, ale aj jedna etapa tvorby jej manžela. Možno však konštatovať, že si veľmi skoro vytvorila svojskú, spannerovskú štylizáciu, ktorá má imaginatívne kontexty a vyznenie.. (Marta Hrebíčková).
Zoznam diel autora: