Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 18 600,- Krajina II. 1990. Olej na preglejke. 84 x 104 cm. (93. jesenná aukcia. 5. 10. 2010)
€ 17 426,- Leto. Okolo 1963. Olej na plátne. 80 x 65 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
€ 14 400,- Trio v parku. Okolo 1970 – 75. Olej na plátne. 75 x 60 cm. (91. aukcia súčasného umenia, 18. 5. 2010)
€ 14 300,- Osamelá v lese. Okolo 1970 – 75. Olej na sololite. 49 x 33 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 10 000,- Letné ráno. 1974. Olej na plátne. 41 x 70 cm. (109. jarná aukcia výtvarných diel, 19.03.2013)
€ 8 796,- Hudba. Okolo 1972. Olej na plátne. 135 x 110 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
€ 8 464,- Krajina II. Okolo 1990. Olej na preglejke. 83 x 104 cm. (38. mimoriadna aukcia, 29. 4. 2003)
Poradové číslo: | 251 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 19 000 € |
Rok: 1989
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 75 x 100 cm
Značené: Značené vľavo dole "Žilinčanová 89"
Popis:
„Zima“
je ukážkou neskoršej tvorby Viery Žilinčanovej. Od sedemdesiatych rokov sa maliarka etablovala za kľúčovú osobnosť imaginatívnych tendencií našej maľby. Vypracovala si špecifickú ikonografiu založenú na prelínaní figúry a prírodného rámca, ktorá ju dovoľuje radiť do "stredného prúdu" maliarstva tzv. magického realizmu. Diela Viery Žilinčanovej sú významným spôsobom zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, ako aj zbierkach ďalších štátnych galérií. Jej obrazy získali obchodný úspech aj v zahraničí - dlhodobo sa uplatňovali na západo€ópskom a japonskom súkromnom trhu s výtvarným umením. Generačne patrí k tzv. Nástupu 57, štýlovo a duchovne sa skôr kontaktovala s umením mladších vrstiev maliarstva druhej polovice šesťdesiatych rokov. Najmä s jeho alternatívnou líniou, vyznávajúcou imaginatívnosť, fantazijnú štylizáciu „reality“ (Albín Brunovský a jeho eklektici). V rodokmeni jej zrelej tvorby rozhrania nachádzame najmä viditeľný príklad verizmu umenia René Magritta a Paula Delvauxa. Tieto východiská neskôr „zjemňuje“ v mene lyrizácie „všedného“, čo rovnako dobre vyhovovalo nenásilnej akceptácii dobových požiadaviek „angažovanosti“ tvorby, ako aj požiadavkom oficiálnej kritiky, ale aj - v jej prípade - zahraničnej klientely. Žiadajúcej „moderný“ maliarsky tvar a zároveň ľúbivosť a významovú prístupnosť obrazu. Žilinčanovej parky s prechádzajúcimi sa, meditujúcimi, či (najčastejšie) muzicirujúcimi ženskými figúrami chceli zvestovať v zásade jednoduchú myšlienku. O jednote človeka a univerza. Podvojnosť empírie a alegórie nachádzala v Žilinčanovej neskorých obrazoch východisko bližšie k nadčasovej lyrizujúcej poézii než k priamym narážkam na realitu doby. Navodzovali sa viac všeobecné humanistické postoje než nejaké metafory „o živote“. Uprednostňovala harmonizujúce riešenia, spočívajúce v prízvukovaní "večnosti" prírody, života. Príznačné je pritom, že predvádzanie takýchto sentimentálnych významov nakoniec celkom prekrylo štýlový radikalizmus pôvodných umeleckých zámerov.
Zoznam diel autora: