22. September 2015, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: € 896,24,- Pri Dunaji. 1957. Olej na lepenke. 64 x 100 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
€ 896,24,- Krajina v Turčianskych Tepliciach. 1949. Olej na kartóne. 36 x 52 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 863,04,- Žltý dom. 1947. Olej na kartóne. 35 x 52 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
€ 700,- Liptovská krajina. 1944. Olej na plátne. 47 x 56 cm. (92. letná aukcia, 8. 6. 2010)
€ 597,49,- Rovinatá krajina. 1956. Olej na plátne. 34 x 51 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
€ 500,- Slovenská deva. 1941. Olej na kartóne. 63 x 55 cm. (98. letná aukcia, 07.06.2011)
Biografia: Narodil sa 14. 3. 1890 v Lučenci, zomrel 15. 1. 1960 v Bratislave. 1910-14 študoval strojné inžinierstvo v Budapešti, 1919-22 pokračoval v štúdiách na Českom vysokom učení technickom v Prahe. Po skončení 1. svetovej vojny žil v Budapešti, významným spôsobom sa zapojil sa do aktivít maďarských aktivistov zoskupených okolo L. Kassáka. Od 1922 člen komunistickej strany. Potom pôsobil ako ako konštruktér poľnohospodárskych strojov v Blansku, od 1923 inžinier poštovej správy v Bratislave. Umelecky sa odmlčal až do 1928-32, kedy študoval na Škole umeleckých remesiel v Bratislave (prof. Fulla, Galanda). Obosielal výstavy Spolku slovenských umelcov a Umeleckej besedy Slovenskej. Bol aj publicisticky a literárne činný (časopisy MA, Kmen, neskôr Slovenské pohľady, 1920 vydal vo Viedni básnickú zbierku "Gitár és konflisló"). Samostatne vystavoval v Bratislave (1940). Súborné výstavy mal v Bratislave (1956, 1970, Galéria mesta Bratislavy) a Lučenci (1983, Novohradská galéria).
Literatúra: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, s. 206-207; Štraus, T.: Umelecké začiatky Ľudovíta Kudláka. Výtvarný život, 16, 1971, č. 4-5, str. 62-65.
Poradové číslo: | 101 |
Vyvolávacia cena: | 2 800 € |
Konečná cena: | 3 000 € |
Rok: Okolo 1934 - 39
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 40 cm
Značené: Neznačené
Popis:
„Kytica“
je raným dielom Ľudovíta Kudláka. Patrí do “fullovskej” periódy jeho tvorby. Často pripomínaná podobnosť Kudlákovej i Fullovej príchylnosti k tvorivosti naivistov, primitívov má v sebe istý metaforický zmysel. Kudlák sa totiž neskôr stal Fullovým žiakom na bratislavskej Škole umeleckých remesiel. Prostredníctvom mladšieho učiteľa sa po rokoch odmlčania vrátil k už zabudnutým vlastným začiatkom. Zázrak sa však nekonal. Neskoršia Kudlákova maľba druhej polovice tridsiatych rokov i ďalšieho desaťročia -- i keď si zachováva originalitu pôvodnej rustikálnej robustnosti a naivistickej štylizácie najmä v ľudovožánrových scénach -- je už len odleskom vyspelejšieho príkladu profesora, najmä v kultivovanej farebnosti, jasavých súzvukoch čistých doplnkových tónov (Pastierik s baránkom, 1934; Pieseň slovenských hôr, 1936; Slovenská matka, 1936; Pastierik, 1937; Tri kravy, 1937; Pastierska idyla, 1939; Na gazdovskom dvore, 1939; Slovenská matka, 1941; Hlava ženy, 1945; Žobrák, 1947; Žltý dom, 1947). Porovnávacím prieskumom diel Ľudovíta Kudláka v Majetku Slovenskej národnej galérie, možno predkladaný obraz “Kytica” datovať skôr do ranejšej fázy fullovských alúzií v tvorbe maliara rokov 1934 – 1939.
Zoznam diel autora: