10. November 2015, 19:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL KONŠTANTÍNA BAUERA DOSIAHNUTÉ NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH:
€ 132 000,- Periféria. 1927. Olej na plátne. 61 x 70 cm. Art invest, Bratislava 2012
Biografia: Narodil sa 24. 11. 1893 v Slovenskej Ľupči, zomrel 25. 12. 1928 v Košiciach. Autodidakt, krátko súkromne študoval v súkromej škole Halásza-Hradila, inšpiroval sa i tvorbou okruhu výtvarníkov a teoretikov tamojšej Krónovej kresliarskej školy. Do 1915 študoval strojné inžinierstvo na Vysokej škole technickej v Budapešti. Pôsobil ako inžinier v Slovenskom Novom Meste, 1916--1918 železničný inžinier v Sedmohradsku, potom civilný zamestnanec na ministerstve vojny vo Viedni. Od 1919 zamestnaný ako technický vedúci mestskej elektrárne v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1921, Východoslovenské múzeum, s Jamborom, 1927, Východoslovenské múzeum).
Literatúra: Polák, J.: Konštatín Bauer. Kat. výst. Košice, Východoslovenské múzeum 1927; Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918--1938. Košice 1964, s. 31--32 a 42; Němcová, H.: Konštantín Bauer. Kat. výst. Košice, Galéria Júliusa Jakobyho 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 45 |
Odhadovaná cena: | 35 000,00 - 45 000,00 € |
Konečná cena: | 35 000 € |
Rok: 1927
Proveniencia: Významná súkromná zbierka na Slovensku. K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej zo dňa 17. 8. 2012.
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 28,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "Bauer 1927"
Popis:
„Dvaja pocestní“
sú zberateľskou exkluzivitou. Diela Konštantína Bauera sa na verejných aukciách vyskytujú len ojedinele. Tento veľký maliar košickej moderny vyšiel z neľútostného opisu biedy spoločnosti: "... maľoval iba výsek skutočnosti, vlastne iba jediné mesto, kam zabiehali tiene tejto spoločnosti: košickú proletársku perifériu, "hušták" s jeho rázne sa plaziacimi uličkami, chaoticky rozsadenými domcami i s priervami vyhlodanými v hline a napokon ľudí tejto periférie, klesajúcich až na dno". Bauerovo umenie bolo určite najvýraznejším plodom inšpiratívneho ovzdušia modernistických Košíc začiatku dvadsiatych rokov. Oveľa viac než súkromné školenie u Halásza-Hradila zapôsobili na jeho maliarske začiatky diskusie a prednášky v Krónovej škole a znovu objavený zakladateľský maliarsky počin Köváriho (Na trhu, 1921; Na kalvárii v Košiciach, 1921). Počiatočné kresby a maľby s "... polosymbolickým a polomodernistickým vychutnávaním námetov ako sú Adam a Eva a Zuzana a starci..." poukazujú zasa -- podľa Ladislava Saučina -- na ovplyvnenie predvojnovými munchovskými olejmi a pastelmi Antona Jasuscha z rokov 1913--1914. Záverečné furiózo tvorby rokov 1924--1928 (Pred ľudovou kuchyňou, 1924; Cigánska štvrť, 1924; Krajina, 1925; Sedliak, 1925; V sprostredkovateľni práce pre slúžky, 1925; Periféria Košíc, 1925; Procesia panien, 1927; Utečenci, 1927; Odsúdená -- Orgie, 1927; Ulička, 1927; Na okraji Košíc, 1927; Tuláci -- Dvaja tuláci, 1927; Staroba, 1927; Starosť -- Starenka s podopretou rukou, 1927; Periféria mesta, 1928; Garbiarska ulička v Košiciach, 1928; Zo starých Košíc, 1928; Agitátor, 1928) však už predstavuje originálnu, svojprávnu analógiu Foltýnovho sociálneho civilizmu v duchu zvláštneho, metafyzického, štýlovo primitivizujúceho cézanizmu. Maľby posledných štyroch rokov Bauerovho života dokazujú, že i pre neho sociálny kriticizmus zostal nakoniec len ikonografickým stereotypom. Jeho záverečná maľba mala podstatnejšie ciele: chcela porovnať predstavu spoločenskej deštrukcie s predstavou rozloženej ľudskej osobnosti. Zemitý civilizmus podmienený zvláštnym cézanizmom, rozpad zobrazenia v spleti stavebných zložiek maľby, vniesol do Bauerových diel významový imperatív -- zvestovala sa tu atavistická odovzdanosť osudu, existenciálny zmysel bytia a jeho tragickosť.
Zoznam diel autora: